Lisa Scheenaard kanshebber WK-medaille

Lisa Scheenaard, TU/e-student Bouwfysica, heeft zich vanochtend geplaatst voor de A-finale op het WK roeien en maakt daarmee kans op een medaille. Met haar roeipartner werd ze vanochtend derde in de halve finale. Sander de Graaf, masterstudent Werktuigbouwkunde, roeit zaterdagmiddag de D-finale bij de Mannen 2. De twee studenten en leden van studentenroeivereniging Thêta strijden deze week tijdens het WK roeien in het Bulgaarse Plovdiv.

foto Merijn Soeters

“Ik mag hópen dat ik voor mijn wedstrijden gespannen ben”, antwoordt Lisa Scheenaard op de vraag of ze wel eens zenuwachtig is. “Die zenuwen kunnen lichamelijk vervelend zijn, maar ik omarm die narigheid. Het moet ergens om gaan. Je gaat er harder van als je die spanning hebt.”

Met Roos de Jong kwam ze vanochtend tijdens de halve finale in een tijd van 06:53:00 over de finish, goed voor een derde plek en een kwalificatie voor de A-finale, oftewel de ‘hoogste’ finale. Scheenaard had vorig jaar al hoge verwachtingen van de samenwerking tussen De Jong en haarzelf. Alleen de resultaten waren er nog niet helemaal naar. “Vorig jaar roeide ik op boeg en zij op slag. We zijn gewisseld van positie, en sindsdien gaat het veel beter. We hebben afgelopen jaar hard getraind, alles stond in het teken van de voorbereiding op het WK.”

Finale wordt spannend

Voorlopig laat Lisa de skiff, de eenpersoonsboot waarin ze eerder ook goede resultaten haalde, links liggen. “De skiff-wedstrijden heb ik geparkeerd. Maar mocht het nodig zijn, dan weet ik waar ‘ie ligt.”

De finale, zondagmiddag om 12.00 uur, gaat erg spannend worden, verwacht Lisa. “Nieuw-Zeeland is favoriet, maar de tijden van de andere deelnemers liggen heel dicht bij elkaar.”

Sander de Graaf mag zaterdag met Vincent Klaassens de D-finale roeien. De Graaf: “We hadden graag gezien dat we hoger uitkwamen, maar we waren fysiek niet op ons allerbest. We hebben op het laatst nog keihard moeten werken om ons te kwalificeren voor het EK en het WK. Daar heeft al veel energie in gezeten.” Voor Sander is het sowieso al een hele belevenis om op een WK te roeien. “Ik heb eerder wel deelgenomen aan het WK onder de 23, maar hier is alles groter, sneller. Dit is waar het voor iedereen om draait. Alle deelnemers zijn op oorlogssterkte. En die roeiers die ik altijd op tv zag, daar liggen we nu zomaar naast. De interactie met de andere deelnemers is ook erg leuk. Ik kan me soms flink zenuwachtig maken voor een wedstrijd, maar het is wel behapbaar. Je hoeft uiteindelijk alleen maar te doen wat je kan, en niet wat je niet kan.”

De studies van de twee toproeiers staan nu even op een laag pitje. Sander: “Ik moet nog een paar mastervakken en hoop later dit jaar stage te doen. Ik bekijk het per periode”. Lisa: “Ik heb afgelopen winter een paar vakken gedaan en dat wil ik de komende winter ook weer doen. Ik focus op het roeien. Ik moet nu de kansen grijpen die er liggen.”

Hoofdfoto: Lisa Scheenaard, meest links op de foto, in actie op het WK. Foto | Merijn Soeters