‘Uitzonderlijke’ Eindhovense sokken slepen je erdoorheen

De studie staken om ruim baan te geven aan hun uitdijende sokkenimperium? Nee, zo ver is het nog net niet. Maar lekker loopt het wel met Sok & Sok: het bedrijfje van drie TU/e-studenten die elkaar leerden kennen bij studententeam STORM, en nu met hun zelfontworpen voettextiel de wereld én de TU/e meer kleur willen geven.

Ze zijn een beetje het ondergeschoven kindje van de fashion-industrie en de sluitpost van elke outfit. Ze zijn saai. Gaan stinken. Of stuk. Raken kwijt. Worden opgevreten door je wasmachine. En als drager heb je al helemaal geen zin om de deur uit te gaan voor nieuwe. Nee, sokken hebben hun imago van oudsher nou niet per se ontzettend mee.

Maar enter Maurice Poot, Bas Verkaik en Bob de Vries, die desondanks - of juist daarom - een gat in de markt zagen. Het begon in april 2016 als grap, toen de drie hun handen vooral ook nog vol hadden aan de elektrische motorfiets van STORM en de wereldreis die het studententeam daarmee zou gaan maken. Niet gehinderd door nul design- of ondernemerservaring en gesterkt door hun “drang voor awesomeness” leek het de drie wel lachen om hun eigen opvallende sokken te gaan ontwerpen. En om deze zelf aan de man (én vrouw, want genderneutraal en one-size-fits-all) te brengen.

Na een jaar zoeken werd in China een producent gevonden die volgens Poot de prijs-kwaliteitverhouding kon bieden waar de drie studenten op uit waren. De sokken worden niet verkocht vanuit een winkel of webshop, maar exclusief via een abonnement bij Sok & Sok. Want, zo promoot de masterstudent Systems & Control: er bestaan weliswaar ook ándere ‘blije sokken’ - maar abonnementen zijn hip, en relaxter dan met een abonnement op sokken wordt het leven niet.

Pure blijdschap

Voor 6,95 euro per maand (verzendkosten inbegrepen) krijgen abonnees elke paar weken een paar ‘uitzonderlijke sokken’ en bijbehorende ‘pure blijdschap’ op hun deurmat, zo beloven de enthousiaste Eindhovense ondernemers. Elk paar verrassingssokken heeft bovendien zijn persoonlijke verhaal, aanhakend op het seizoen of een ander actueel gegeven. Moeite om na een heerlijke zomervakantie weer naar kantoor of collegezaal te gaan? Sok & Sok sleept je erdoorheen.

Afgelopen januari ging de eerste partij zelfontworpen voettextiel de Eindhovense deur uit; driekwart jaar later heeft de studentikoze sokkenservice ruim tweeduizend abonnees door heel Nederland. “Onze sokken komen op de gekste plekken.” Op Instagram en Facebook is volgens Poot inmiddels een heuse Sok & Sok-family ontstaan.

Korrel zout

Het bedrijf wordt dus groter en de aanvankelijke grap daarmee steeds serieuzer, maar het uitgangspunt volgens Poot blijft: “Alles met een korrel zout en een knipoog. We doen dit vooral voor ons en andermans plezier, en stoppen er op dit moment eigenlijk alleen nog maar geld ín”. Bovendien, zo zegt hij, zijn Verkaik, De Vries en hijzelf nu nog vooral druk met studie, werk en andere bezigheden; Sok & Sok wordt gerund in de lunchpauzes en avonduren. “Maar het zou mooi zijn als het nog groter wordt; dan kunnen we er zelf ook meer tijd in gaan steken, puntjes op de i gaan zetten en nog leukere en gekkere concepten bedenken.”

Voor nu hopen Poot en partners vooral dat de Sok & Sok-beweging ook op de campus wat meer voet aan de grond krijgt: “De TU/e kan in onze ogen wel wat meer kleur gebruiken. Al denk ik dat de gemiddelde bètastudent zijn sokken niet zo snel kwijtraakt”, zegt Poot lachend.

Cursor mag vier paar van deze 'uitzonderlijke' sokken weggeven. Kans maken? Check onze Facebookpagina!