‘DDW is méér dan alleen meubels en mode’

‘Drivers of Change’ is de ondertitel van de eerste eigen expositie van de TU/e tijdens de Dutch Design Week (DDW). Onder de noemer TU/e Research wil de universiteit tijdens DDW op een laagdrempelige manier laten zien welke impact technologie heeft op de wereld van morgen en op de mens die daarin rondloopt. De expo komt naast de inmiddels bekende 3TU-expositie ‘Mind the Step’ in het Klokgebouw op Strijp-S.

De TU/e is al sinds het prille begin in 2002 betrokken bij de Dutch Design Week (DDW), zij het tot nu toe vooral vanuit de hoeken van Industrial Design en Bouwkunde, vertelt Lucas Asselbergs, projectleider van Mind the Step en als adviseur betrokken bij de nieuwe expo TU/e Research. Enorm aansprekend natuurlijk, erkent hij - niet in de laatste plaats in esthetisch opzicht.

“Maar het adresseert niet altijd de grote onderzoeksthema’s die aan de TU/e belangrijk zijn, die de wereld van morgen ingrijpend gaan veranderen en waarin we met harde technologie grote stappen aan het zetten zijn. Sowieso gaat DDW allang niet meer alleen over prachtige meubels en excentrieke mode."

Kroonjuweel

Bovendien heeft de universiteit volgens hem tot nu toe vooral ingezet op de eveneens jaarlijkse Dutch Technology Week, met een groter regionaal accent en andere uitgangspunten. Maar die heeft volgens Asselbergs niet de internationale faam, de enorme omvang (met werk van ruim 2600 ontwerpers) en het brede publiek (naar schatting ruim 335.000 bezoekers, waarvan zo’n 100.000 in het Klokgebouw) van de Dutch Design Week: “Dat is toch echt wel een kroonjuweel van de stad”.

Hij vervolgt: “Je merkt ook dat bezoekers graag terugkomen naar het Klokgebouw omdat ze weten dat daar de verbinding met technologie wordt gelegd. En omdat ze op zoek zijn naar het bredere verhaal: wat gaan we in de toekomst allemaal meemaken?” Onder andere de studententeams van de universiteit hebben daar tijdens eerdere edities van DDW al volop aan bijgedragen, vindt hij, door te laten zien hoe verschillende disciplines samenkomen en hoe van daaruit de toekomst wordt ‘gemaakt’.

Vier focusgebieden

TU/e Research wordt ingericht aan de hand van vier focusgebieden van de universiteit: Kijken in het lichaam, Het huis als energieleverancier, Internet van de toekomst en Veilig autorijden. Binnen elk van deze thema’s worden twee onderzoeksprojecten gepresenteerd. Onder andere te zien is werk van Menno Prins (next-generation sensoren), Dick Broer (slimme zonwerende ramen en ‘wandelend’ plastic), Richard Lopata (medische beeldvorming via echo-scans) en Gijs Dubbelman (veilig autorijden).

In tegenstelling tot Mind the Step is TU/e Research geen heel interactieve expositie vol prototypes en producten. “We gaan vooral dingen laten zíen, met behulp van bijvoorbeeld filmpjes en demo-opstellingen”, vertelt Jeanette Schoumacher, die de productie en communicatie van beide expo’s op haar bord heeft. De betrokken onderzoekers zullen hun werk tijdens DDW waar mogelijk zelf toelichten; op andere momenten geven TU/e-studenten tekst en uitleg.

Dat de TU/e voor DDW haar eigen expositie optuigt, letterlijk en figuurlijk náást de 3TU-tentoonstelling Mind the Step, “zal voor de 3TU misschien wel even gek zijn”, zegt Asselbergs. “Maar Mind the Step is met achthonderd vierkante meter misschien wel tien keer zo groot. De expo’s krijgen ook een heel verschillende look and feel.

De expo ‘TU/e Research - Drivers of Change’ in het Klokgebouw wordt op zaterdag 20 oktober om 14.00 uur geopend door rector magnificus Frank Baaijens. Een uur later opent CvB-lid Jo van Ham de aangrenzende 3TU-tentoonstelling ‘Mind the Step’. Verder zijn er tijdens DDW verspreid over de stad ook de nodige andere bijdragen vanuit de universiteit te zien, onder andere in het Veemgebouw (eveneens op Strijp-S) en in de voormalige Campina-fabriek aan het kanaal.