TU/e daalt op THE World University Ranking

De TU/e komt in de Times Higher Education (THE) World University Ranking dit jaar op de gedeelde 167e plaats. De universiteit levert ten opzichte van vorig jaar 26 plekken in - het grootste verlies van alle Nederlandse universiteiten - waarmee het na de sterke stijging van vorig jaar terug is rond de posities van 2015 en 2016. Ook in de deelranking voor samenwerking met de industrie zakt de TU/e, die vorig jaar nog gedeeld eerste stond, naar een gedeelde zeventiende plek.

foto Shutterstock

Op het gebied van samenwerking met het bedrijfsleven behoort TU/e al jaren tot de internationale top. Met uitzondering van twee en drie jaar geleden, toen de relatieve score op een opvallend lage 57 van de 100 procent uitkwam doordat foutieve gegevens waren aangeleverd, scoort de universiteit op dit vlak voor ook altijd hoog in THE-ranking. Vorig jaar, en ook in 2011 tot 2015 werd de hoogste score behaald. In de overige jaren (sinds 2010) was de score altijd hoger dan 99%.

Dit jaar komt de relatieve score voor ‘industry income’ op 99,6%. Doordat alleen al maar liefst elf concurrenten de volle 100 procent halen, betekent dit dat de TU/e meteen uit de top tien duikelt en op een gedeelde zeventiende plaats terechtkomt, van de ruim 1250 beoordeelde universiteiten. De TU/e heeft ook een relatief hoge aantal deeltijdhoogleraren met een verbintenis met de industrie. Verder scoort TU/e erg sterk op het aantal gepubliceerde papers per wetenschappelijke staflid en het percentage aan internationale studenten en medewerkers.

Dat de TU/e op de algemene ranglijst daalt is grotendeels toe te wijzen aan de verminderde citatiescore (terugval van zes punten op een maximum score van honderd) en een lagere waardering voor reputatie. Nederland blijft het overigens in de breedte goed doen in de THE, als één van de tien landen met meer dan tien universiteiten in de top 200. Delft is met een 58e plek de beste Nederlandse universiteit en steekt dit jaar de UvA en Wageningen voorbij.

Oxford

De top drie van vorig jaar is ongewijzigd. University of Oxford staat wederom bovenaan, gevolgd door Cambridge University en Stanford University. De Verenigde Staten zijn nog altijd het meest vertegenwoordigd, maar de opvallende opkomst van Chinese universiteiten van de afgelopen jaren zet dit jaar verder door. Tsingua University scoort met plek 22 voor het eerst de hoogste positie voor een Aziatische universiteit. China neemt nu de vierde plek in als het gaat om meest vertegenwoordigd in de lijst.

De ranking van ‘Times Higher’ is wereldwijd, samen met de QS en ARWU Rankings, de populairste en meest geraadpleegde graadmeter onder internationale studiekiezers en bijzonder invloedrijk onder internationale beleidsmakers en overheden. De ranglijst is samengesteld uit de reputatie van universiteiten (afkomstig uit vragenlijsten onder 20.000 respondenten) gecombineerd met de beoordeling van de kwaliteit van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs, samenwerking met het bedrijfsleven en internationalisering.