Foto | Han Konings

CursorOnTour@ST | Chemisch werken en studeren: ‘Better safe than sorry’

Vluchtige, giftige en (zeer) brandbare stoffen genoeg op de faculteit Scheikundige Technologie. Alle reden dus voor medewerkers en studenten om voorzichtig te handelen in de labs. Arjen Ronner is degene die erop toe ziet dat dit ook gebeurt. Een ongelukje zit immers in een klein hoekje, waarschuwt de arbo en milieu-adviseur.

foto Han Konings

Veiligheid en gezondheid hebben een sterke overeenkomst. Normaal gaat alles ongemerkt zijn gangetje, totdat het fout gaat met alle nare gevolgen van dien. “We hebben strenge veiligheidsprotocollen. Toch rinkelen de alarmbellen gemiddeld eens in de twee maanden. Soms gaat het om een klein incident, vaker is het loos alarm. We leren iedere keer van zo’n situatie,” zegt Ronner.

Mocht het echt flink mis gaan, dan is snel ingrijpen noodzakelijk. Een ontruiming behoort tot het veiligheidsprotocol. Dagelijks zijn in het faculteitsgebouw vier- tot zeshonderd personen aanwezig. “We houden geregeld ontruimingsoefeningen en dan staat iedereen binnen tien minuten buiten.”

Veiligheidsinstructie

Iedere nieuwkomer wordt direct gewezen op de bijzondere omstandigheden bij ST. Eerstejaars studenten volgen verplicht een veiligheidsinstructie en een bluscursus. Ze krijgen een rondleiding door de Berging Bijzondere Chemicaliën en maken een toets voor het praktijkonderwijs. Wie overgaat naar een van de capaciteitsgroepen, kan rekenen op een vakinhoudelijke instructie. Een soortgelijk programma is er voor nieuwe medewerkers en externen die werk komen verrichten in het faculteitsgebouw.

Volgens Ronner is de werkvloer bij Scheikundige Technologie niet te vergelijken met die van de chemische industrie. “Bij ST gaat het om hoogopgeleide mensen. Ze weten erg veel over de stoffen waarmee ze werken en kennen de chemische risico’s. Maar dan nog blijft het nodig om ze aan te sturen. Om ze aan te spreken op hun gedrag en te wijzen op hun manier van werken.”

Risicoanalyse

Behalve het gedrag en bewustwording van medewerkers en studenten, houdt Ronner de technische veiligheidsvoorzieningen en de veiligheidsorganisatie als andere risicopijlers nauwlettend in de gaten. “De directeur beheer en ik maken tijdens onze periodieke veiligheidsronden foto’s van zowel positieve als negatieve zaken. Die bespreken we in onze veiligheidscommissie en we koppelen onze bevindingen terug naar de betrokken mensen.”

Iedere aanpassing in het gebouw ondergaat een risicoanalyse. Een goed voorbeeld is de ventilatie van de labs en de zuurkasten. De afzuiging en luchtverversing kosten veel energie en de Dienst Huisvesting wilde het verbruik omlaag brengen. Door het installeren van andere luchtkleppen en sensoren met een snellere reactietijd wordt nu stroom bespaard zonder de veiligheid in gevaar te brengen.

Vermanende vinger

Ronner werkt sinds 1992 op de TU/e en begon in 2001 aan de faculteit ST. Hij probeert dagelijks één of meerdere rondes te maken door het gebouw. Een bekend gezicht met af en toe een vermanende vinger als de veiligheidsvoorschriften niet worden opgevolgd. “Ja, soms moet ik streng zijn. Zeker als ik zie dat mensen opnieuw in de fout gaan. Ik doe het voor ieders veiligheid en mede daarom wordt het geaccepteerd en gerespecteerd.”

Dit artikel maakt deel uit van de speciale reeks CursorOnTour@ST, met verslaggeving op locatie, dit keer vanuit de faculteit Scheikundige Technologie.