CursorOnTour@ST | STimulans om je P in één jaar te halen

Je eerste studentenkamer inrichten met mooie nieuwe spullen of lang op reis naar het buitenland, het is mogelijk wanneer je een STimuleringsbeurs hebt ontvangen. Uniek voor Scheikundige Tecnnologie-studenten, dat wel. Sinds 2013 keert het TU/e Amandus Lundqvist Scholarship Program beurzen uit aan eerstejaars studenten die - al in hun examenjaar - positief opvallen.

afbeelding Shutterstock

Sterre Bakker is een van de STimuleringsbeursontvangers van de eerste lichting. Tegenwoordig wordt een bedrag ter grootte van het jaartal uitgereikt, zij kreeg in 2013 haar collegegeld terug. Ze diende een portfolio in dat aangaf dat haar gemiddelde cijfer op het centraal schriftelijk examen hoger was dan een 6,5, waar haar maatschappelijke activiteiten in stonden en waarin haar extra-curriculaire bèta-activiteiten vermeld werden. Sterre denkt dat zij de beurs vanwege die laatste categorie heeft verdiend.

Trots

“Ik deed in de bovenbouw veel mee aan allerlei olympiades. Voor natuurkunde, biologie, wiskunde, maar niet voor scheikunde, haha. Docenten wezen mij op het bestaan daarvan en ik vond het leuk om uitgedaagd te worden in de bèta-richting.” Toen het nieuws kwam dat ze de beurs kreeg, was ze trots op zichzelf. “Ik heb mezelf nooit als excellente leerling gezien, ik had zoveel moeite met talen. Dit was niet nodig qua financiën, maar wel fijn voor mijn gevoel.”

Van de vijftien jaargenoten die ook een beurs kregen, heeft maar één persoon zijn propedeuse niet in een jaar gehaald; een voorwaarde voor het krijgen van het tweede deel van de beurs. Dat misgelopen geld werd terug in het Amandus Lundqvist-potje gestopt en verdeeld over de eerstejaars die niet de beurs hadden ontvangen, maar wél hun eerstejaars nominaal gehaald. “Dat was ongeveer honderdvijftig euro”, hoorde Sterre van vrienden, “een leuke stimulering om alles in een jaar te halen.”

Fabrice Fontein won datzelfde jaar de ST-beurs. “Mijn profielwerkstuk viel op omdat het een adviesnota voor de gemeente Eindhoven opleverde waarin beschreven stond hoe Brainport zich moest aanpassen om de slimste regio van de wereld te blijven. Als maatschappelijke activiteiten scoorden mogelijk mijn trainerschap van een jeugdteam bij mijn korfbalclub en dat ik studentmentor van een vwo-brugklas en collectant voor KWF Kankerbestrijding was.”

Leuk doel

Sterre schafte met haar geld nieuwe spullen aan voor haar eerste studentenkamer. De tafel, kast, pannen en servies gebruikt ze nu nog als ze thuiskomt van een dag in Helix waar ze sinds december 2018 aan promotieonderzoek werkt in de vakgroep Stimuli-responsive Functional Materials & Devices. Fabrice, vanwege een bestuursjaar bij Japie nu pas aan het afstuderen, heeft met zijn beurs een (deels zelf georganiseerde) studiereis naar Azië betaald.

Tijmen van Veen won in 2016 tweeduizendzestien euro. Hij heeft een soortgelijk verhaal als Fabrice: goed profielwerkstuk en vrijwilligerswerk bij sportclub. “De beurs is naar mijn mening een goede start voor beginnende studenten, die dit sinds de afschaffing van de basisbeurs extra goed kunnen gebruiken. Het stimuleert je om ook al je vakken meteen te halen, en het geld dat overblijft van degenen die wel de beurs krijgen en niet al hun vakken halen - dat is toch ongeveer duizend euro -, wordt verdeeld onder de andere eerstejaars die niet de beurs hebben ontvangen, en wel hun P in één jaar halen. En dat vind ik ook heel goed!”

Dit artikel maakt deel uit van de speciale reeks CursorOnTour@ST, met verslaggeving op locatie, dit keer vanuit de faculteit Scheikundige Technologie.