Studenten naar Amsterdam voor klimaatstaking

Het huidige klimaatbeleid van de Nederlandse regering voldoet bij lange na niet, schrijft actiegroep Students for Climate NL in een open brief. Meer dan 350 studenten en wetenschappers steunen de oproep om morgen, donderdag 25 april, in Amsterdam te gaan staken voor het klimaat. Slechts een bescheiden aantal van zes TU/e’ers heeft de open brief mede ondertekend.

foto Shutterstock

‘Onze brief maakt duidelijk dat niet alleen scholieren, maar ook studenten klaar zijn om de straat op te gaan voor het klimaat’, zo meldt Students for Climate NL in een persbericht. De ruim 350 ondertekenaars van de open brief zijn afkomstig van 44 verschillende mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten. Voor de TU/e staan ‘slechts’ zes namen onder de brief, waarop studenten en medewerkers van de Universiteit van Amsterdam, de Wageningen Universiteit, de Universiteit Utrecht en de TU Delft het best vertegenwoordigd zijn.

Volgens de ondertekenaars moet de overheid ‘flinke herstelwerkzaamheden doorvoeren om haar eigen falen goed te maken’, en de grootste vervuilers verantwoordelijk houden en er alles aan doen om de opwarming van de aarde tot 1,5 graad Celsius te beperken.

De actievoerders houden ook het hoger onderwijs verantwoordelijk voor de klimaatcrisis. ‘Veel universiteiten en hogescholen gaan nog steeds lucratieve financiële verbintenissen aan met vervuilende bedrijven. Het is onacceptabel dat onderwijsinstituten die jonge mensen opleiden indirect profiteren van het onleefbaar maken van onze planeet’, staat te lezen in de open brief.

De nationale studentenstaking voor het klimaat begint donderdag 25 april om 13.00 uur op de Dam in Amsterdam.