Foto | Shutterstock

Welke faculteit is het fitste?

Vanaf volgende week kunnen de faculteiten van de TU/e zich op het sportieve vlak met elkaar meten. Wie is het fitste? Zijn het de studenten en medewerkers van Technische Bedrijfskunde, van Bouwkunde, of misschien wel van Technische Natuurkunde? De strijd om de titel ‘Fitste Faculteit 2019’ brandt los.

foto Shutterstock

De competitie is bedacht door Jens d'Hondt. De derdejaars bachelor Technische Bedrijfskunde bezit een passie voor sport en technologie. Hij heeft tot nu toe 140 deelnemers gestrikt voor de ‘Fitste Faculteit 2019’ maar er kunnen nog mensen bij. Voorwaarde is wel dat ze zeer snel reageren. Inschrijven kan tot maandag 29 april. Klik hier om aan te melden. Of scan de QR-code.

Meters

De competitie start komende week en duurt tot 5 juni. "In die zes weken kunnen deelnemers punten verdienen door veel te bewegen. Het gaat niet zozeer om een halfuur hardlopen of fietsen, maar veel meer om dagelijkse bezigheden op de campus. Haal bijvoorbeeld eens een kopje koffie in een ander faculteitsgebouw. Dan maak je ook meters”, zegt d’Hondt.

Mensen kunnen van de opdrachten ‘fitpics’ maken. De foto dient als bewijsmateriaal van hun inspanning. Al naar gelang het aantal fitpics, neemt de score toe.

Experiment

Vorig jaar was er al een gelijksoortige fitheidscampagne opgezet door promovendus Raoul Nuijten van de onderzoeksgroep Information Systems. D’Hondt schreef alle deelnemers van toen weer aan. Vrijwel iedereen van deze groep deed graag een tweede keer mee. Daarmee heeft d’Hondt voldoende ‘materiaal’ voor zijn experiment. Want achter de schermen wil hij testen welke invloed positieve feedback heeft op de deelnemers.

Persoonlijke aanmoedigingen

D’Hondt: “Ik heb een algoritme ontwikkeld om mensen persoonlijke berichtjes te sturen. Deelnemers geven kort aan of een bericht hen aanspreekt door middel van simpele ‘feedback knoppen’. Het programma leert zo het karakter van de deelnemer kennen en neemt dit mee in het opstellen van toekomstige aanmoedigingen op maat. Voor een meer extravert persoon zal dat in de trant zijn van ‘Goed gedaan, ga nu eens met een ander een uurtje wandelen’. Voor een meer resultaat gedreven persoon, zal de feedback anders klinken. ‘Prima, je staat nu op plek drie. Ga morgen een keertje extra fietsen, dan stijg je op de ranglijst’. De eerste twee weken blijft de feedback achterwege, pas daarna beginnen we met gepersonaliseerd aanmoedigen zodat we het effect duidelijker kunnen meten.”

Game Bus

De uitwisseling van activiteiten en aanmoedigingen verloopt via mail. Deelnemers kunnen op eenvoudige wijze aangeven hoe ze de feedback ervaren. Ook is er een app te downloaden, de ‘Game Bus’, waarmee zes weken lang alles in kaart kan worden gebracht aan fitnessactiviteiten en feedback.

Het experiment draait niet zozeer om het daadwerkelijke effect van positieve feedback op iemands inspanningen, waarschuwt d’Hondt. Volgens hem is de proef vooral bedoeld om te achterhalen of het überhaupt mogelijk is om op deze wijze mensen te stimuleren.

“De deelnemers zitten aardig verspreid over alle faculteiten”, zegt de bachelorstudent. “In juni wordt een bokaal uitgereikt aan de fitste faculteit. De persoon met de meeste punten krijgt een aparte prijs.”