Workshop beleggen. Foto | Rien Boonstoppel

Intro 2019 | Gaan voor god of geld

Hoeveel Bijbelboeken schreef Paulus? Welke van de evangeliën werd als eerste geschreven? Hoeveel christenen zijn er op de wereld? Nee, beminde gelovigen en ongelovigen: de jonge christenen van Navigators Netwerk Eindhoven maken het de deelnemers aan hun Bijbelquiz op donderdagmiddag zeker niet gemakkelijk. Het is, temidden van het veelal jolig-studentikoze, culturele en sportieve ‘geweld’ van het workshopprogramma, één van de wat vreemdere eenden in de spreekwoordelijke bijt; Cursor zocht er twee op.

foto Rien Boonstoppel

Of er voor de winnaar van de quiz nog méér op het spel staat dan eeuwige roem en glorie? Ymke van Gaalen van het christelijke studentennetwerk lacht: “Eh, nee. Behalve een plaatsje in de hemel misschien.” De sfeer bij de Navigators, van wie sommigen elkaar vandaag voor het eerst na de vakantie weer treffen, is deze middag opperbest in het zaaltje op vloer drie van Vertigo. Dat zich voor hun activiteit maar een letterlijke handvol mensen had aangemeld, van wie er uiteindelijk drie komen opdagen, doet daar helemaal niets aan af.

“We zijn geen formele vereniging, maar een kleine beweging”, legt Van Gaalen uit. Zeven mensen telt die beweging nu, die hun vriendengroep graag zouden zien groeien naar, pak ‘m beet, een man of twintig. Dinsdag stonden ze ook op de Groene Loper Markt, om meer over zichzelf te vertellen aan zowel gerichte standbezoekers als belangstellende passanten.

Christipedia

Drie nuldejaars zoeken de christelijke club vandaag weer op om mee te doen aan een uitdagende Bijbelquiz. Pauline, Yvonne en Martin vormen teams met enkele Navigators en het collectieve fanatisme is groot, evenals de bereidheid tot discussie over sommige vraagstellingen of antwoorden. Internet-encyclopedieën als Christipedia (jawel) vormden voor de quizmakers een belangrijke inspiratiebron en met name deelneemster Pauline heeft haar facts and figures indrukwekkend goed op een rij.

Of ze zich meteen aansluit bij de Navigators, is overigens nog de vraag. Ze wil eerst beginnen aan haar studie Biomedische Technologie en daarna gaan bekijken waarvoor ze tijd overhoudt. Of tijd wil máken, want deze Zeeuwse doet niet overal klakkeloos aan mee.

Ook deze week niet: de feesten van de afgelopen dagen liet ze veelal aan zich voorbijgaan en de Navigators-workshop tegen half vier ’s middags is haar eerste van vandaag. Ze is net naar de Zweedse meubelgigant geweest om een vloerkleed voor haar kamer te kopen: “Ik had het even gehad met de Intro”.

We overwegen nog even om na de Bijbelquiz de seksworkshop door Christine le Duc bij het Eindhovens Studenten Corps te bezoeken (‘it will be a very playful and interactive workshop’), maar zoveel contrast vinden we iets te gortig. In plaats daarvan gaan we voor het geld - en dat blijkt méér introkids aan te spreken dan god, zo blijkt in het Auditorium. Studentenbeleggingsclub B&R Beurs Eindhoven startte de dag met zo’n honderd aanmeldingen voor zijn vier sessies en de meeste aanmelders vinden, ondanks de lonkende zon buiten, ook daadwerkelijk hun weg naar collegezaal 4.

Nieuwsgierig

Eén van hen is aankomend Computer Science-student Tycho. Hij heeft geen ervaring met beleggen en zit hier vandaag bovenal vanuit nieuwsgierigheid, vertelt hij. “Bij veel verenigingen kun je je een redelijke voorstelling maken van wat ze doen en bieden; bij deze vereniging is dat wat lastiger.” Tycho sluit een toekomstig lidmaatschap van B&R niet uit, vertelt hij voorafgaand aan de workshop, al heeft deze introkid ook andere tijdverdrijven in het vizier. Zoals bij e-sportsvereniging Zephyr, al bleken beide bijvoorbeeld qua spelvoorkeuren en niveau niet helemáál een match made in heaven.

Maar nu is hij hier, samen met - in deze sessie - zo’n twintig anderen. Alvorens de deelnemers in kleine groepjes aan de slag gaan met een case (investeren in dit bedrijf, of toch maar niet?) krijgen ze een kort college over de grondbeginselen van beleggen, openend met hoe consumentengedrag, politiek, economische groei en banken samenhangen en elkaar beïnvloeden. “Dat klinkt misschien wat abstract, maar voordat je kunt gaan investeren, moet je begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt”, doceert Maxime Lambregts van B&R.

Bestuurslid Sascha Scholte vertelt waarin je, behalve in bedrijfsaandelen, zoal kunt investeren - zoals in vastgoed of handelswaar zoals goud of zilver. En dat de neuzen binnen de vereniging nog niet echt dezelfde kant opstaan als het gaat om cryptovaluta: “Is dat investeren of speculeren?”. Ook wordt ingegaan op waar je je zoal in moet verdiepen alvorens te besluiten om bijvoorbeeld wel of niet te investeren in een bedrijf.

Na zo’n tien, vijftien minuten loopt van boven een ogenschijnlijk verlate workshopdeelnemer de zaal in. Maar hij blijkt slechts op zoek naar een mede-introkid om even wat spullen mee uit te wisselen. “Lukt het, jongens?”, checkt Sascha subtiel. De bezoeker vertrekt, zijn groepsgenoot blijft achter - zonder al teveel schuldgevoel. Gevat: “We were trading”.