Workshop All Terrain. Foto | Rien Boonstoppel

Intro 2019 | Mentale ontspanning en lichamelijke inspanning

Grote verschillen in de workshops van deze middag, je kon het zo gek niet bedenken of je kon het leren: stropdassen strikken, skateboarden, een band plakken, koken..Cursor woonde eerst een totaal ontspannen meditatieworkshop bij en keek daarna hoe introkids zich een paar meter verderop juist enorm moesten ínspannen om over de Dommel te klimmen en klauteren.

foto Rien Boonstoppel

Als je even rust aan je hoofd wilde tijdens de soms toch wel turbulente Introweek, dan zat je bij de meditatiesessie op het Fluxveld gebakken. Het is muisstil in de tipitent, waar zo’n vijftien studenten de meditatieworkshop bijwonen van Tint en studentennetwerk Enter the now. De ene persoon ligt, de andere zit in kleermakershouding en weer een ander zit met de knieën opgetrokken, met de ogen gesloten luisterend naar het Chinees-filosofische verhaal dat Karsten van Asdonk van het studentennetwerk in onvervalst Brits-Engels kalm voorleest. Zo kalm, dat een enkeling in slaap valt (“Ik voelde tintelingen, en ineens was ik weg”).

Maar dat is alleen maar goed, je neemt veel onbewust in je op, stelt Juul van Geleuken die het verhaal met zijn gitaar muzikaal ondersteunde. De suggestieve vraag van een van de deelnemers of dat ook zo werkt als je tijdens een college in slaap valt, zorgt voor gegrinnik. Na hun gedachten over het verhaal te hebben gedeeld (de een doet het aan het christendom denken, een ander denkt aan (naasten-)liefde, los van religie), gaat de tent weer open en gaan de deelnemers, goed uitgerust, naar hun volgende workshop.

Over een touw kruipen

Een totaal andere setting treffen we iets verderop aan, waar introkids op brugleuningen staan, over obstakels manoeuvreren, vanuit een over het water hangende autoband vanuit de Dommel naar boven klimmen en zich al rennend van het een naar het ander begeven. Het meest uitdagende onderdeel van deze workshop van All Terrain, in ieder geval vanaf de kant bekeken, lijkt een over de Dommel gespannen net te zijn. Deelnemers moesten op hun buik over een touw kruipen om bij een net te komen, om vervolgens hangend onder een ander touw weer naar de kant te komen. Toen er eenmaal een schaap, uh introkid, over het touw was, volgden er al snel meer. En met wat aanwijzingen lukte het de meesten om de overkant goed te bereiken- al was dat soms met trillende benen en handen. De deelnemers hielden het daar niet droog bij, maar gelukkig scheen de zon volop.