Intro 2019 | Pendelen tussen Luxemburg en Eindhoven

Heb jij een kamer? Een simpele vraag waarop de introgangers dinsdagmiddag op de Groenelopermarkt de meest uiteenlopende antwoorden gaven. Random spraken we kids aan over kamernood en iedereen had een ander verhaal. Eén student slaapt na de Intro weer in Luxemburg.

foto Shutterstock

Aankomend student Medische Wetenschappen & Technologie Sarah van Wageningen slaapt tijdens de Intro in een van de Thêta-huizen - gevonden via crashplace.com. Vanaf de opening van het academisch jaar zal ze op en neer moeten vanuit haar ouderlijk huis; dat staat in Utrecht. Sarah, die dertigmaal op Facebook naar een kamer vroeg en tweemaal op een kijkavond werd uitgenodigd, wil niet in dezelfde stad studeren als waarin ze is opgegroeid. “Ik koos bewust voor Eindhoven. Ik zal van thuis naar Gemini (het gebouw waar haar faculteit zit-red) met twee fietsen en één trein een uur en tien minuten onderweg zijn. Daar zie ik best wel tegenop.”

Dat geldt niet voor Sam van den Berg. Vanaf zijn slaapkamer in Oss naar de collegezaal in Atlas (voor Industrial Design) moet hij een uur reizen, waar hij zelfs wel zin in heeft. “Een studentenkamer lijkt me wel leuk, maar is ook erg duur.”

Demoshuis

Jorrit Hofma loopt de Intro bij Psychology & Technology. Hij is een recidivist, vorig jaar begon hij aan de TU/e bij Wiskunde. Vanaf november had hij via een makelaar een kleine dure kamer (550 euro per maand). Een oplossing werd gezocht en met inschakeling van een papa van een van zijn Demos-vrienden is Eindhoven nu een studentenhuis rijker. De bedoeling is om er een officieel Demoshuis van te maken. Bijkomend voordeel: “Dan krijgen we een haakje aan de kapstok bij de sociëteit.”

Opgelucht

Sinds hij weet dat hij Bouwkunde wil studeren in Eindhoven, heeft Marco van Rooijen een kamer gezocht. Pas toen zijn moeder een Facebookbericht plaatste bij de Zuid-Afrikaner community, was er een koppel bereid een kamer aan Marco te verhuren. Het is een nieuw huis in Tongelre en hij hoeft slechts zeven minuten te fietsen.

In Marco’s groepje Bouwkunde 16 zit Pepijn van ’t Hof, een Nederlander woonachtig in Luxemburg (!). Na de Intro, waarin hij slaapt via Airbnb, staat hij weer op straat. Hij hoopt dat het zijn vader in de week voordat de colleges beginnen lukt een appartement te kopen. Anders zit er niets anders op dan bij vrienden te logeren of opnieuw een Airbnb-tje te huren. Want pendelen tussen Luxemburg en Eindhoven is niet te doen.

Oost, west, Nuenen best

Aan de rand van de vijver zitten Dionne Egelmeers en Janneke de Lange. Zelfde Introgroepje bij Scheikundige Technologie (naam: ‘Mam I’m pregnant’), maar voor de rest veel verschillen. Ook wat kamer betreft: de Nuenense Dionne zoekt niet eens een kamer (“thuis is het best oké”) en Janneke is al aan haar tweede toe. “Ik studeerde vorig jaar aan de Design Academy en ik heb een kamer maar die is maar 8 vierkante meter. Ik zoek iets groters.”