Foto | Judith van Gaal

Met kerstballen bijzondere personen in het licht zetten

Wil je een studiegenoot een hart onder de riem steken, heb je een wens voor je ouders, of heb je een boodschap voor een docent, dan kun je sinds gisteren een kerstbal-met-boodschap voor die persoon achterlaten in de kerstboom bij de balie van de TU/e-bibliotheek. De universiteit haakt daarmee aan bij de landelijke actie van Joris’ Kerstboom, waarbij mensen de mogelijkheid hebben om een foto met tekst tussen de dennentakken te hangen en die persoon in het licht te zetten.

Toen ze over de actie hoorde, aarzelde Geraldine Suijkerbuijk (TU/e-medewerker bij het Information Expertise Center) geen moment. “Ik hoor geregeld verhalen van studenten die hun familie missen, bijvoorbeeld omdat ze in het buitenland zitten. Dit kan een mooie gelegenheid zijn om hen ‘in het licht’ te zetten.”

Op dag één hangen er alleen nog boodschappen van medewerkers van het Information Expertise Center in de boom, die gestald is ter hoogte van de balie van de bieb, maar de bijbehorende tafel met uitgestalde papieren kerstballen nodigt alvast uit om aan te haken bij het initiatief. De boom is niet zo heel groot, maar als de boodschappen er niet meer in passen, zoeken ze bij de bibliotheek naar een oplossing.

Tv-programma

Op 11 stadspleinen, in meer dan 200 bibliotheken, zo’n 50 scholen en in 31 Resto VanHarte-buurtrestaurants hebben mensen de mogelijkheid gekregen aan de actie mee te doen. Op sommige plekken in Nederland worden tv-opnames gemaakt, maar dat is bij de TU/e niet het geval. Het tv-programma Joris’ Kerstboom - waarvan de afleveringen in december worden uitgezonden - laat mensen voor het tiende jaar stilstaan bij een bijzonder persoon in hun leven en biedt een plek om hun verhalen te delen. Ook online kun je een boodschap achterlaten.

En, om in de kerststemming te blijven: op de campus start vanaf volgende week de kerstmarkt, in dit artikel lees je meer over het programma.