Banieren in de ban

Studentenverenigingen, sportclubs en andere TU/e-gerelateerde organisaties kunnen vanaf eind januari op de campus hun activiteiten ook uitventen op drie nieuwe digitale informatieschermen. De schermen staan bij de Zwarte Doos, op het Laplaceplein en tussen Gemini en Flux, en moeten een einde maken aan de banieren en spandoeken die daar nu nog voor gebruikt worden. Het contentbeheer van de schermen is in handen van het Communicatie Expertise Centrum.

foto Han Konings

De bouwhekken die op dit moment nog aan het einde van het Limbopad staan (zie hoofdfoto), zullen eind januari verdwijnen als uitstalkast voor verenigingen, sportclubs en andere TU/e-organisaties om daar met banieren en spandoeken hun evenementen op aan te kondigen. Drie digitale informatieschermen zijn onlangs op het terrein geplaatst en gaan die taak overnemen. Er staat er één naast het Limbopad ter hoogte van De Zwarte Doos, één langs De Zaale op het Laplaceplein en één tussen Gemini en Flux.

Hannie Horvath, vanuit het Communicatie Expertise Centrum betrokken bij de uitrol, zegt dat de schermen geplaatst zijn om de campus minder rommelig maken. "Deze schermen dragen op een aantrekkelijke manier bij aan de beleving op de campus voor medewerkers, studenten en bezoekers", aldus Horvath.

Op dit moment zijn ze nog niet in gebruik en het scherm op het Laplaceplein wordt met een zeer lange verlengsnoer van elektriciteit voorzien. Thijs Mooren, werkzaam bij Dienst Huisvesting, legt uit waarom: “In deze kasten zit onder het scherm alle computerhardware en met dit jaargetijde moeten we zorgen dat de kasten al meteen worden aangesloten en op die manier van binnen droog blijven, want die apparatuur is vochtgevoelig.”

Voor de drie digitale schermen gaan voor wat betreft de content de basisprincipes gelden die ook van toepassing zijn voor de andere schermen op de campus. De Federatie Studieverenigingen Eindhoven (FSE) heeft de richtlijnen hiervoor vorige week rondgestuurd aan de verenigingen. De nieuwe schermen gaan voor de verenigingen alle huidige banieren, posters en spandoeken vervangen die ze nu gebruiken om hun events of andere zaken aan te kondigen.

Op de schermen hoeven verenigingen zich niet aan de huisstijl van de TU/e te houden. Behalve studentenverenigingen krijgen ook Studium Generale en andere TU/e-organisaties ruimte voor plaatsing van content.

Events

Horvath benadrukt dat de schermen vooral benut gaan worden voor het communiceren over events. Een bericht wordt maximaal twee weken geplaatst en er komen op z'n hoogst dertig berichten per dag op voorbij. De duur van elk bericht bedraagt gemiddeld vijf seconden, bij meer tekst acht seconden, en voor filmpjes geldt een duur van maximaal dertig seconden. De schermen staan aan tussen zeven uur ’s morgens en elf uur ‘s avonds.

Horvath zegt dat waarschijnlijk niet te voorkomen zal zijn dat verenigingen dan toch nog banieren of spandoeken gaan ophangen op de campus, "maar die zullen worden verwijderd zodra ze gesignaleerd worden. Ook de bouwhekken verdwijnen eind januari van de campus. Een week voordat de schermen geactiveerd worden, starten we met een brede informatiecampagne".

In de voorbereidingen is de FSE al vroeg betrokken geweest bij deze verandering, zegt Horvath. "Het toenmalige bestuur van de FSE had er geen probleem mee en er werd zelfs opgemerkt dat de schermen een opgeruimdere indruk maakten dan de bouwhekken die nu gebruikt worden." Leonie Copraij, secretaris van het huidige bestuur van de FSE, zegt dat dit inderdaad is besproken met het vorige bestuur. Volgens Copraij staat het huidige bestuur er neutraal in, "we gaan natuurlijk wel kijken hoe vanaf januari de ervaringen zullen zijn van de verenigingen met deze schermen".

Studentenverenigingen moeten hun berichten straks mailen naar imsservices@tue.nl. Dit mailadres is gekoppeld aan het CEC, waar student-assistenten aan de hand van de richtlijnen gaan bepalen wat wel en wat niet geplaatst gaat worden.