Foto | Bart van Overbeeke

“We gaan liefde verspreiden aan de TU/e”

Er hangt liefde in de lucht boven de campus. Over een week, op 14 februari, is het weer Valentijnsdag - het moment om je (geheime) liefde te verrassen. Wil je een keer iets méér doen dan een chocolaatje of kaartje geven? Dat is mogelijk op de TU/e, met dank aan ‘I Love You TU/e’ - een initiatief van Industrial Design-student Joris Laenen. Tot 12 februari kun je online een roos of serenade bestellen, de TU/e-Cupido’s zorgen op Valentijnsdag voor de bezorging.

Janita Bolhuis, derdejaars student Industrial Design, gaat met een hartjespak de ingestuurde boodschappen voorlezen. De bijpassende muziek wordt verzorgd door de Spaanse studentenmuziekvereniging Tuna Ciudad de Luz. “Het is leuk als de ‘afzender’ meegaat, maar je mag de serenade ook anoniem aanvragen.”

Met een groep van vier mensen en wat extra vrijwilligers op de dag zelf gaan Laenen en Bolhuis liefde verspreiden aan de TU/e. Zelfs hoe de actie is begonnen, is een romantisch verhaal: “Mijn vriend Joris en ik waren aan het praten over hoe de TU/e altijd haar naam gebruikt in promotiewerk. Daarna zei hij ‘I love you’ en toen zei ik ‘I love you TU/e’ - uitgesproken als ‘tuu’”, vertelt Bolhuis. Laenen heeft de Federatie Studieverenigingen Eindhoven gebeld met het idee, die het op haar beurt doorgaf aan het Communicatie Expertise Centrum van de TU/e die de actie ondersteunt.

De bedenkers hadden gehoopt het opgehaalde geld te doneren aan de Hartstichting, “maar we kwamen erachter dat rozen ontzettend duur zijn rond Valentijnsdag, waardoor er niks meer overblijft”. Als de honderd rozen nog niet allemaal verkocht zijn voor 14 februari, kunnen studenten of medewerkers nog rozen kopen bij de stand bij MetaForum. De stand is te herkennen aan alle liefde die deze gaat uitstralen, volgens Bolhuis.

Rozen in overvloed

Heb jij een geheime aanbidder? Dan krijg je op 14 februari een berichtje binnen met het verzoek om je roos op te halen. De serenades worden ‘aan de deur’ bezorgd tussen één en vier uur 's middags. Over eventuele afwijzingen of andere ongemakkelijke reacties hebben ze nog niet nagedacht: “Als mensen weglopen midden in een serenade, vragen we wel even of we moeten stoppen”. Lachend: “Als iemand er ongemakkelijk van wordt, is dat ook wel grappig.”

De initiatiefnemers zijn niet alleen uit op liefdesverklaringen. Studenten of medewerkers kunnen ook een roos of serenade (laten) geven aan een goede vriend, collega of behulpzame docent. Bolhuis verrast haar vriend op 14 februari zelf liever buiten de campus om, zegt ze geheimzinnig: “Ik weet eigenlijk niet of híj iets van plan is!”

Je kunt een roos of serenade hier bestellen, er wordt dan contact met je opgenomen.