Ontspannen in de bibliotheek

Om blokkende studenten te verleiden tot een broodnodige pauze, hebben de medewerkers van de bibliotheek in MetaForum drie initiatieven bedacht: Take-a-break pop-up desk, Feed Your Brain-workshops en flyers om je plek te bewaren tijdens een pauze. Ze zijn in het middaguur te gebruiken door TU/e-studenten.

foto Norbert van Onna

Claire Vereecken, teamleider Frontoffice van het Informatie Expertise Centrum, merkt dat veel studenten die studeren in de bibiotheek veel stress ervaren. Vooral in de middag is er veel rumoer: “Elk half uur loopt iemand van ons een ronde in de bibliotheek. We letten dan op studenten die te veel lawaai maken en aan het eten zijn, wat hier niet mag. Als we dan iemand erop aanspreken krijgen we vaak als antwoord: ‘Maar dit is het eerste wat ik eet vandaag.’ Om een werkplek te bewaren terwijl de student elders eet, zijn er nu flyers te verkrijgen.”

Op de flyer geef je aan dat je even een pauze neemt. Dit kan vanaf 12:00 uur tot 14:00 uur. Zet je naam erop, leg het op je plek en neem er een foto van. Die foto is dan je bewijsmateriaal. “Het is een idee dat al eerder werd uitgevoerd door de universiteit in Wageningen”, zegt Vereecken.

Selima Curci, masterstudent Data Science, wist nog niets van de ideeën af: “Het is een goed idee, ik vind twee uur alleen een beetje lang voor een pauze. Juist met de tentamens is het ontzettend druk, ik zou dan maximaal een uur doen. Vooral workshops lijken me heel erg leuk, dan heb ik wat te doen in mijn pauze!”

Vereecken en haar collega’s krijgen vaak te horen van studenten dat het druk is in de bibliotheek. Het valt haar ook op dat studenten soms de hele dag aan het studeren zijn: “Soms wel twaalf uur achter elkaar. Je leest steeds meer over studiestress. Wij wilden als bibliotheek een ‘rustmoment’ creëren.”

The Health Club

Naast de flyer zijn er nog meer ideeën om studenten te motiveren voor een pauze: “Er komt twee keer in de maand een workshop en een meditatie/feelgood-sessie. Deze sessies zijn in samenwerking met The Health Club, opgericht door de foodtruckeigenaren van op de campus. De workshops en feelgood-sessies vinden plaats in de middag tussen 12.00 en 14.00 uur. In die tijd kan je bijvoorbeeld je flyer neerleggen zodat je verzekerd bent van je plek als je terugkomt in de bibliotheek.”

Als je even weg wilt van je beeldscherm, kun je naar de nieuwe Take-a-break pop-up desk. Daar liggen verschillende soorten puzzels (zoals sudoku’s), psychologietijdschriften en kleurplaten voor volwassenen die je kunt gebruiken.

Workshops

De eerste workshop is op donderdag 7 februari. Deze wordt gehouden in een aparte ruimte van de bibliotheek, 36 TU/e studenten kunnen zich aanmelden. De workshops zullen afwisselend in het Nederlands en in het Engels zijn.
Voor de komende drie maanden staan workshops gepland, maar het is niet de bedoeling om het bij die drie maanden te laten. “Bij voldoende animo zetten we het project door en komen er misschien nog andere leuke studie-onderbrekingen.” Belooft Vereecken
Gebruik maken van de flyers en de Take-a-break pop-up desk is al mogelijk.

Voor meer informatie kun je mailen naar iec.helpdesk@tue.nl