Online open dag rukt op

Ze zijn goedkoop en trekken wel duizend bezoekers: online open dagen. Vooral universiteiten laten internationale studenten in spe virtueel kennismaken met hun instelling. Radboud Universiteit Nijmegen had vorige week haar eerste virtuele open dag, de TU/e houdt al drie jaar webinars.

foto Tina de Rooij

Een opleiding kan nog zo leuk klinken op papier, het uiteindelijke besluit voor een bepaalde studie of instelling valt vaak pas na een bezoek aan een open dag. Maar wat doe je als je op het moment suprême nog op honderden kilometers van je beoogde universiteit woont?

Speciaal voor studenten uit het buitenland hield de Radboud Universiteit Nijmegen vorige week voor het eerst een virtuele open dag. Duizend studenten uit meer dan honderd landen hadden zich aangemeld voor een online bezoek aan de campus, meldt nieuwssite Vox. Ze konden tussen negen uur ’s ochtends en vijf uur ’s middags live-presentaties bijwonen, virtueel de campus verkennen en chatten met studenten en medewerkers.

De Radboud is niet de eerste universiteit met een online open dag. In het buitenland is het fenomeen al langer bekend en in Nederland had Wageningen de primeur in 2015. Deze universiteit trekt van oudsher veel internationals en was steevast te vinden op beurzen in het buitenland om geïnteresseerden kennis te laten maken met de instelling, vertelt woordvoerder Simon Vink. “Je moet daar zijn waar je doelgroep is.” En die is tegenwoordig online.

TU/e’s webinars

Al drie jaar op rij organiseert de TU/e in de maand november een opleidingswebinar voor alle bachelors en masters. “Dit is opgezet om ook de internationale studiekiezer een interactieve mogelijkheid te bieden kennis te maken met onze opleidingen, maar ook om Nederlandse scholieren al een inkijkje te geven vóór ze eventueel naar een open dag gaan”, zegt Tina de Rooij die bij het Communicatie Expertise Centrum verantwoordelijk is voor de webinars.

TU/e’s webinars hebben allemaal dezelfde opzet. In het eerste deel geven de presentatoren (dat kunnen twee studenten zijn, of een docent met een student) informatie over de desbetreffende opleiding. In het tweede deel kunnen de deelnemers al hun vragen stellen via chat. Die vragen worden dan live beantwoord.

De Rooij is tevreden over de resultaten. “Het aantal aanmeldingen stijgt nog ieder jaar. In november 2018 hadden we ongeveer 4.400 aanmeldingen dat was het jaar ervoor 3.500.” De webinars blijven een jaar online staan en zijn dus ook terug te kijken. “Bij webinars werkt het zo dat ongeveer 20-25 procent van de aanmelders live kijkt. Het merendeel bekijkt de opname ervan achteraf.” Vorig collegejaar zijn de webinars in totaal 7.500 keer bekeken.

Old school open dag

De TU/e hield tot nu toe zes open dagen per collegejaar. Daar zijn maximaal 2.400 bezoekers per dag welkom, vaak is dat ook het aantal deelnemers. Het CEC heeft vorig jaar samen met een klankbord van vwo’ers deze opzet onder de loep genomen en besloten de vorm van de open dagen te wijzigen. “De wens is tweemaal per jaar een oriënterende én een verdiepende open dag te bieden. De oriënterende open dag is bedoeld voor studiekiezers die aan de start staan van hun studiekeuze en de verdiepende open dag is voor studiekiezers die zich al aan het oriënteren zijn op een of twee studies. Deze dag krijgt de vorm van een soort groepsmeeloopdag”, zegt CEC-medewerker Liesbeth Castelijns. “De exacte invulling van de open dagen zijn we nu vorm aan het geven met de projectgroep en willen we vanaf sept 2019 gaan invoeren.”