Het Mobility Lab

Mobility Lab voor onderzoek tegen wagenziekte

Veel mensen hebben last van wagenziekte als ze in een rijdende auto een film bekijken of een boek lezen. Wagenziekte vormt daardoor een mogelijk obstakel op de weg naar een succesvolle invoering van zelfrijdende auto’s. Daarom bedachten twee Maleisische promovendi van de TU/e-faculteit Industrial Design een manier om het zogeheten omgevingsbewustzijn van de passagier te vergroten. Ze testten deze in het Mobility Lab, een speciale auto die een zelfrijdend voertuig nabootst.

door
foto TU/e

In een volledig geautomatiseerde auto wordt de chauffeur passagier. Terwijl de auto alle taken afhandelt die te maken hebben met het rijden, heeft de inzittende alle vrijheid om zich bezig te houden met werk, sociale contacten of vrijetijdsbezigheden. Nadeel is dat mensen die in een auto andere dingen doen dan sturen, minder besef hebben van hun omgeving en de bedoelingen van de auto. Daardoor zijn ze minder voorbereid op de krachten die ontstaan als de auto plotseling versnelt, afremt of afslaat. Bij veel mensen leidt dit tot wagenziekte, een serieus probleem dat de verdere ontwikkeling van zelfrijdende auto's kan vertragen.

Wagenziekte kun je deels oplossen met een meer defensieve rijstijl, zodat de auto abrupte veranderingen in richting of snelheid zoveel mogelijk vermijdt. Alleen is dat in een stedelijke omgeving, met veel kruisingen en zijstraten, geen oplossing.

Mobility Lab

Om een beter alternatief te bieden, hebben promovendi Nidzamuddin Yusof en Juffrizal Karjanto vier apparaten ontwikkeld die de passagier op een subtiele manier informeren over zijn positie zonder dat hij naar buiten hoeft te kijken. Twee apparaten geven die informatie met visuele hints, de andere twee met trillingen. Ze testten de apparaten in een speciaal uitgeruste auto, het Mobility Lab, die fungeert als een simulatie van een zelfrijdende auto. Op die manier kregen ze veel relevantere resultaten dan met een gangbare simulator. 

De vier apparaten werden ieder getest met circa twintig passagiers, die elk drie keer een uur werden geobserveerd terwijl ze een film bekeken of een boek lazen op een tablet. Alle vier apparaten verhoogden het omgevingsbewustzijn van de deelnemers. Twee apparaten slaagden er ook in de wagenziekte te verlagen: het Peripheral Visual Feedforward System (PVFS) (voor deelnemers die een film bekeken), en de Vibrotactile Display with Active Movement Mechanism (VDAM) (voor deelnemers die een boek lazen op een tablet).

Het PVFS bestaat uit twee rijen van 32 led-lampen links en rechts van het filmscherm, die de passagier informeren over een voorgenomen verandering van richting. De VDAM communiceert die informatie via trillingen in de onderarm en twee bewegende platen in de stoel.

Toekomst

Het Mobility Lab blijft bij de faculteit van Industrial Design van de TU/e, waar het zal worden gebruikt voor verder onderzoek naar het ontwerp van zelfrijdende auto’s. Daarnaast wordt aan de Technische Universiteit van Melaka in Maleisië een identieke auto ontwikkeld, met hulp van de TU/e, gericht op gebruikers in Azië.

Yusof en Karjanto verdedigen hun proefschrift op respectievelijk 3 en 4 juli aan de TU/e.

Deel dit artikel