Nieuw TU/e-lab maakt robots socialer

Met een Social Robotics Lab hoopt de TU/e ervoor te zorgen dat robots en mensen elkaar beter begrijpen. In het lab, dat door het Center for Humans & Technology is opgericht, kunnen studenten en onderzoekers robots ontwerpen die niet alleen slim zijn, maar ook sociaal. “Robots sociaal maken doe je met proefpersonen.” Vandaag wordt het nieuwe lab officieel geopend tijdens een symposium in Atlas.

foto Marc Rosmalen

Wereldberoemde robots heeft de TU/e al voortgebracht, maar pas vandaag krijgt ze een Social Robotics Lab. “Het eerdere robotonderzoek aan de TU/e was nogal versnipperd”, zegt Raymond Cuijpers. “Weliswaar is al in 2014 bij Werktuigbouwkunde het robotonderzoek gebundeld in het High Tech Systems Center (HTSC), maar dat zie ik als de ene zijde van de medaille.” Met medeoprichter Emilia Barakova biedt Cuijpers daarom nu een onderzoekslab voor de andere zijde, voor onderzoek naar de interactie tussen mens en robot.

We kunnen er niet omheen; in de toekomst is het steeds belangrijker dat robots kunnen samenwerken met elkaar en met mensen. Robots moeten socialer worden en daar is nog veel onderzoek voor nodig. “Nieuw is dat er nu TU/e-breed een heel toegankelijk lab is, dat faciliteiten biedt aan onderzoekers binnen én buiten de universiteit, eigenlijk voor heel Europa”, zegt Cuijpers. “We runnen en beheren het lab zelf, maar naar buiten toe willen we hèt gezicht voor sociale robots worden. En dat begint met een goede plek.”

Atlas

Die goede plek is gelegen op de zesde en negende verdieping van Atlas. Twee Nao’s (autonome, programmeerbare humanoïde robots) en Pepper (een semi-humanoïde robot met het vermogen om emoties te lezen) zijn hier te gebruiken voor eigen onderzoek. In feite gebeurt dit al sinds eind januari dit jaar.

Een kantoorruimte werd ingericht met meubels om onderzoek te kunnen doen in een huiselijke omgeving, op de gang staan stoelen in wachtkamer-opstelling. “Op dit moment doen we onderzoek naar de sociaal wenselijke afstand tussen mens en robot. Robots sociaal maken doe je met proefpersonen, daar hebben wij bij het Center for Humans & Technology een database voor.”

Naast individueel onderzoek naar kunstmatige sociale intelligentie, vindt in het Social Robotics Lab ook onderwijs plaats. “Volgende week wordt het vak Human Robot Interaction, een keuzevak bij de master Human Technology Interaction, afgerond met een tentamen. De studenten zijn acht weken bezig geweest een robot te laten samenwerken met mensen. Wat je op tv ziet, is nog lang geen werkelijkheid. Je ziet een robot de hand vastpakken van een mens, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Studenten leren de basis;  navigeren naar een mens toe, hoe een gesprek te beginnen en hoe een robot kan reageren op emoties van een mens. We doen dat met actuele thema’s. Ze moeten dan een museumgids of receptionist of assistent in een wachtkamer in gedachten houden.”

Symposium 28 juni

De opening wordt vanmiddag, vrijdagmiddag 28 juni, gevierd met het symposium The Future of Social Robotics. Gastsprekers, onder wie Maarten Steinbuch (TU/e), Tony Belpaeme (Ghent University) en Jim Tørresen (University of Oslo) bespreken daar de laatste ontwikkelingen op het gebied van sociale robotica. Het symposium is voor iedereen die zich aanmeldt toegankelijk.