‘A new world’ op het Luna Festival

Het Luna Festival gaat ons rondleiden op een nieuwe wereld vol met cultuur. Eindhoven kan 16 maart tussen 14.00 en 02.00 uur weer nieuwe vormen van dans, zang en theater ontdekken. Scala en Studium Generale kijken tevreden terug op de eerste editie van het festival, waar de cultuurverenigingen zich presenteren. Al hebben ze er ook veel van geleerd: “Dit jaar gaat hopelijk niet het brandalarm af”, grapt Benjamin Plets, voorzitter van het Luna Festival.

foto Luna Festival

In juni is het team al begonnen met organiseren en volgens Plets, student sociale studies bij Fontys, verliep het een stuk soepeler dan het eerste jaar. Dat is volgens hem te danken aan de voorgaande commissie.“De eerste editie waren ze veel meer tijd kwijt aan het regelen van acts, en was alles nog een beetje zoeken. Nu ging dat een stuk gemakkelijker en hakten we sneller knopen door.”

Vanwege het succes van vorig jaar, zijn er maar een paar dingen anders. Zoals het nieuwe thema: ‘A new world’, dat de commissie bedacht heeft. Plets: “Het is een vervolg op het thema van vorig jaar ‘Fly me to the moon’; we komen aan op een nieuwe wereld en gaan alles ontdekken.” Het aantal acts en workshops is niet groter, maar ze zijn wel van langere duur. En Scala (de overkoepelende organisatie van de cultuurverenigingen) gebruikt dit jaar minder ruimtes: “Dan blijft iedereen bij elkaar. Vorig jaar waren er ongeveer 550 festivalgangers en ik hoop dat er dit jaar tegen de 700 mensen komen. Is misschien een beetje optimistisch, maar dat moet ook met grootse plannen!” Het brandalarm ging vorig jaar af door de rookmachines, de rook kwam terecht in liftschachten. Dit jaar zullen er geen rookmachines in de buurt van liften staan.

Verwachtingen voor dit jaar

Het festival wordt in negen ruimtes gehouden en biedt alle verenigingen onder Scala een podium om iets van zichzelf te laten zien. Ongeveer de helft van de acts is uitbesteed, de andere helft wordt door de verenigingen zelf verzorgd. Zo kun je bij Footloose een Zouk workshop volgen, je kunt zwaardvechten bij The Knights Of The Kitchentable in samenwerking met Kinjin en je kunt je kennis testen bij de Pubquiz samengesteld door Chronos en Studentproof. Altijd al eens Japans willen leren? Ook dat kan, want bezoekers kunnen een les Japans volgen. Je kunt zelfs je vrouwelijke kant ontdekken bij een Burlesque workshop. Plets: “We willen dat een ‘cultuurleek’ het leuk kan hebben op het festival én dat een échte cultuursnuiver een inspirerende dag heeft.”

Veertig acts en workshops zijn er verspreid over de hele dag. Scala wilde ook graag bekendere namen op het schema zetten, de dag wordt geopend door het cabaretkwartet ‘Herman in een bakje geitenkwark’.

Verder dan de TU/e

Het festival is niet alleen voor studenten of werknemers van de campus. Heel Eindhoven en omstreken is welkom, volgens Plets geeft Scala op die manier terug aan de stad.

Hij werkt zelf als vliegende keep op 16 maart en heeft wel een paar suggesties om te bezoeken: “We hebben een bijzonder improvisatie cabaret act geregeld, waar je zeker heen moet gaan: Pipi Belli & Jordy Sanchez. Daarnaast raad ik Peter en de Wolf aan, een schimmenspel door Doppio en het muziekstuk door Hok2.”

Ongeveer de helft van de workshops is gratis en bij de andere helft vraagt de organisatie een contributie van twee euro. “Dat bedrag is vooral symbolisch, het geeft een stok achter de deur en zorgt ervoor dat er geen halfvolle workshops zijn. Wij hebben dan een beeld van hoeveel mensen ongeveer die workshop gaan bezoeken”, aldus Plets.

Voor de workshops die wél geld kosten kun je nu al hier aanmelden. De workshops zijn allemaal bedoeld voor beginners en er is geen minimumleeftijd. Er wordt wel een leeftijd van 16 jaar aangeraden.

De organisatie kan nog wat vrijwilligers gebruiken. Ter compensatie krijg je een shirt van het festival en een lunch, er wordt ook beloofd dat je genoeg tijd krijgt om zelf nog workshops te bezoeken. Aanmelden als vrijwilliger kan hier.