Tram 60: Papa Bram brengt McFlurry’s

Iedere maand gaat Cursor op bezoek bij een studentenhuis. Wie wonen er, wat doen zij daar, welke tradities zijn er en waar hebben zij het over? Wat we horen schrijven we op, wat we zien zetten we op film. Deze keer komen we binnen bij Tram 60 en dat huis staat aan de Tramstraat 60 in Eindhoven.

Tram 60, en niemand weet wie die naam bedacht, is een huis met weinig regels. Het is wel zo dat sinds het laatste huisfeest het schoonmaakrooster weer van stal is gehaald. Het beste paard in die stal, met 21 bewoners verdeeld over drie verdiepingen, is trouwens Bram. Papa Bram, zeggen ze.

Maartje Mutsers (studeert bij Fontys) moet dat nog ervaren, dit is de eerste maand dat ze in het huis (eigendom van Wooninc.) woont. Maar Lisa Koolen (Avans) en Vera van Dongen (Fontys) weten dat je altijd bij huisgenoot Bram kunt aankloppen. “Hij hangt graag planken op en verwisselt lampen, staat voor iedereen klaar en kan zelfs muizen wegjagen.”

Aan tafel zitten verder Daphne van de Ven (Fontys), Ilana van den Akkerveken (TU/e, Psychology & Technology) en Ilana’s studiegenoot Bas Buurman. Bas woont niet in Tram 60. Hij is ook niet echt een buurman, meer een gast. De hamburgers van Daphne gaan er goed in. De tafel staat in de gang, die in Tram 60 eigenlijk dienst doet als woonkamer.

Lees verder onder de video.

Video | Fabian Lucas Luijckx

Cursor visits Tram 60

Neem een rondleiding door het 21 kamers tellende studentenhuis aan de Tramstraat. Video | Fabian Lucas Luijckx

De 21 bewoners zijn over het algemeen fiftyfifty verdeeld, maar de dames zijn naar eigen zeggen actiever en daardoor figuurlijk meer aanwezig dan de mannen. Nu overleggen zij of ze vanavond nog gaan bingoën in (Stations)Plein 4. Vera kocht niet voor niets ooit 24 bingostiften voor haar huisgenoten. “We zijn heel veel maandagen gaan bingoën. Misschien wel vijftien keer. Ze hebben er coole cadeaus.” Beetje navragen leert dat dat vooral drankgerelateerde dingen zijn.

De hamburgers zijn op en alsof het een afspraak is komt dan heel kort Bram binnen. Hij is terug van de McDonald's op de Markt en deelt McFlurry’s uit. Nu weet Maartje ook dat papa Bram echt de beste is.