Universiteit Utrecht erft 1,2 miljoen euro van alumna

De Universiteit Utrecht heeft een nalatenschap ontvangen ter waarde van 1,2 miljoen euro. De erfenis, de grootste ooit voor de UU, is afkomstig van oud-studente Johanna Alida (Annie) van Leerzem, die in de jaren vijftig geneeskunde studeerde in Utrecht.

illustratie Shutterstock

De erfenis is ondergebracht in een fonds op naam: het Familie van Leerzemfonds, en gaat naar veelbelovende jonge wetenschappers die klinisch onderzoek doen op het gebied van interne geneeskunde. “Naast de bestaande financieringsbronnen biedt hen dit een belangrijke steun in de rug”, zegt internist Carlo Gaillard van het UMC. Volgens hem is het extra bijzonder dat het geld geschonken is door een alumna van de Universiteit Utrecht

Annie van Leerzem (1933) groeide als enig kind op in Rotterdam en studeerde in 1959 af aan - toen nog - de Rijksuniversiteit Utrecht. Ze stond haar leven lang geregistreerd als huisarts, maar oefende dat beroep nooit uit omdat ze de mantelzorg voor haar ouders op zich nam. Toen die eind jaren negentig beiden kwamen te overlijden, was Van Leerzem al in de zestig.

Ze bleef tot haar dood alleen en leidde een “sober en betrekkelijk eenzelvig” leven. “Met haar nalatenschap levert zij alsnog een bijdrage aan de wetenschap die haar na stond”, schrijft de Universiteit Utrecht.