Foto | Shutterstock

Dure afscheidsfeestjes RUG zorgen voor onrust

Studentenbeweging Democratische Academie Groningen (DAG) vindt dat de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) te veel geld uitgeeft aan afscheidsfeestjes van haar bestuurders. De instelling trok daarvoor binnen een jaar tijd 110.000 euro uit. De bedragen die de TU/e dit jaar uitgeeft aan het afscheid van voorzitter Jan Mengelers en vicevoorzitter Jo van Ham, zijn veel bescheidener.

foto Shutterstock

Het uitzwaaimoment van voormalig collegevoorzitter Sibrand Poppema kostte de RUG vorig jaar 40.000 euro. Voor het aankomende afscheid van rector magnificus Elmer Sterken is 70.000 euro begroot. Met deze uitgaven negeert het College van Bestuur ‘een roep om soberheid vanuit de universiteitsraad’, stelt DAG in een bericht op haar website.

Sterken neemt in juni na acht jaar afscheid van de Groningse universiteit. De studentenorganisatie is niet tegen een feestje, maar vindt dat ‘de 70.000 euro aan publieke middelen in tijden van bezuinigingen en torenhoge werkdruk voor docenten een veel betere besteding kunnen krijgen’. Ter vergelijking verwijst DAG naar een afscheidsreceptie van een bestuurder van ROC Aventus, waar in 2011 Kamervragen over werden gesteld. Dat feest kostte bijna 25.000 euro, wat voormalig onderwijsminister Marja van Bijsterveldt een te forse uitgave vond. “Publieke bekostiging moet zo veel mogelijk ten goede komen aan het primaire onderwijsproces”, stelde zij destijds.

Opening Atlas

Het roept de vraag op wat het afscheid van vicevoorzitter Jo van Ham op 21 maart jongstleden en het aankomend afscheid van voorzitter Jan Mengelers op 15 mei de TU/e gaat kosten. Bestuursvoorlichter Barend Pelgrim kan voor het afscheid van Van Ham een precies bedrag noemen: 13.269 euro. “Diens afscheid werd op 21 maart gecombineerd met de officiële opening van Atlas", aldus Pelgrim. "Dus veel van wat daarvoor georganiseerd is, valt niet onder de uitgaven die voor het afscheid van Van Ham zijn gemaakt. De vicevoorzitter kreeg op de dag zelf een tour over de campus, waarbij veel verenigingen iets voor hem hadden georganiseerd. Dat kostte de universiteit niets. Het vraaggesprek in de middag met Van Ham en een diner met genodigden in de avond waren eigenlijk de belangrijkste kostenposten.”

Wat het afscheid van Mengelers precies gaat kosten kan Pelgrim op dit moment nog niet zeggen. “Daarvoor hebben we op dit moment alleen de beschikking over offertes, bijvoorbeeld voor de catering. Maar dit afscheid moet nog gaan plaatsvinden, dus definitieve facturen zijn nog niet voorhanden.” Pelgrim zegt daar dus nog niets over te kunnen zeggen en er ook niet over te willen speculeren.

Bitterbalreceptie

In Groningen vertelde RUG-woordvoerder Jorien Bakker te snappen dat de studentenbeweging kritisch kijkt naar wat de universiteit met publiek geld doet. “Daarom leggen we het ook voor aan de universiteitsraad.” Maar dat de RUG 70.000 euro zou begroten voor “alleen een feestje”, is volgens haar niet waar.

Bakker: “Een afscheid op de RUG is niet een bier- en bitterballenreceptie, het is meer dan dat.” Naast een academische zitting in de Martinikerk organiseert de RUG activiteiten voor studenten, medewerkers en de inwoners van Groningen. Het afscheidsfeest van de rector maakt deel uit van de lustrumweken, waarin de universiteit het 405-jarig bestaan viert. Voor dit lustrumfeest geldt echter weer een aparte begroting, buiten de 70.000 euro om. Bakker benadrukt dat de kosten mogelijk lager uitvallen. “We gaan sober te werk en kijken waar we nog kunnen bezuinigen.”