Ook eerstejaars welkom op Na Examen Dagen

De jaarlijkse Na Examen Dagen zetten hun deuren begin juni voor het eerst ook nadrukkelijk open voor (huidige) eerstejaars studenten in Eindhoven. De organisatie van het evenement, bovenal bedoeld als eerste kennismaking met de stad en het verenigingsleven voor scholieren die net eindexamen hebben gedaan, ziet dat steeds meer nieuwkomers hun eventuele lidmaatschap van een studentengezelligheidsvereniging uitstellen omdat ze zich eerst op hun studie willen storten.

archieffoto Na Examen Dagen

Een vierdaags eindexamenfeest voor scholieren, georganiseerd door de Eindhovense studentengezelligheidsverenigingen E.S.C, SSRE en Demos: dat is de NED, zoals de Na Examen Dagen kortweg heten. Deelnemers maken kennis met elkaar, de stad en het studentenleven (en scoren niet zelden zelfs alvast een kamer), onder andere via diverse activiteiten overdag, feesten bij de genoemde verenigingen en door te eten en slapen in studentenhuizen. Want, zo zegt medeorganisator Merel van Boetzelaer, zelf lid van het Eindhovens Studenten Corps: “Eindhoven is een vrij kleine studentenstad en het verenigingsleven hier is bij veel mensen toch net wat minder bekend”.

Natuurlijk maken nieuwkomers ook tijdens de iets latere introweken in augustus nog uitgebreid kennis met het Eindhovense studentenleven én de verenigingen in de stad. Over een lidmaatschap daarvan willen nuldejaars echter steeds vaker “nog even nadenken”, constateert Bram Hoedemakers, een van de twee vertegenwoordigers van SSRE in de NED-organisatie. “Sommigen willen nog even met hun ouders overleggen, anderen willen eerst een kamer hebben of zich gewoon eerst helemaal op hun studie richten.”

Vergeten

Terecht en begrijpelijk ook, zo zeggen Van Boetzelaer en Hoedemakers, met de druk van een bindend studieadvies op je studentenschouders. Maar het brengt voor de verenigingen wel een uitdaging met zich mee - want in het tweede jaar zijn studenten hun eerdere voornemen om later lid te worden, in de waan van het collegejaar vaak alweer vergeten, aldus Hoedemakers.

Lees verder onder de foto.

Bovendien, zo vult Van Boetzelaer aan, vinden ze vaak ook al het nodige van hun gading bij de studievereniging van hun faculteit. “Mede daardoor komen ze niet altijd meer in aanraking met de gezelligheidsverenigingen, terwijl ze mogelijk nog wél steeds in ons geïnteresseerd zijn. We moeten ze dus actief benaderen en laten weten dat we het nog steeds heel leuk zouden vinden als ze ook bij ons komen.”

Reden voor Compositum, de koepel van de drie Eindhovense gezelligheidsverenigingen, om zijn pijlen dit vanaf dit collegejaar wat nadrukkelijker op eerstejaars studenten te richten. Bijvoorbeeld in de pr rond het ‘WordLid!’-feest, vanavond (donderdag 9 mei) vanaf 22.00 uur bij SSRE aan de Vestdijk. Want of iemand nu al lid wordt op zijn 17de  of pas op zijn 24ste aanhaakt - volgens de twee verenigingsvertegenwoordigers maakt dát niet uit, “als iemand maar gezellig is, goed bij de vereniging past en gewoon een actieve houding wil aannemen”, stelt Van Boetzelaer. “Voordeel van eerste- of tweedejaars studenten is dan weer dat ze vaak al wat meer ervaring hebben met dingen regelen of organiseren”, aldus Hoedemakers.

Avondprogramma

Voor belangstellenden die al in Eindhoven studeren en begin juni veelal gewoon colleges zullen hebben, biedt de organisatie tijdens de NED (voor de helft van de normale deelnemersprijs van veertig euro) een apart programma aan, dat zich vooral in de avonduren afspeelt. “Maar wie ook aan onderdelen overdag wil meedoen, kan dat aangeven”, aldus Hoedemakers. Eerstejaars studenten worden dan ook zoveel mogelijk bij elkaar in groepjes gezet, geven de organisatoren aan - wel zo prettig ook voor deelnemende eindexamenscholieren, die gedurende de week waarschijnlijk ook liever vooral met ‘gelijkgestemden’ optrekken, denken ze.

De organisatie van de NED, die het evenement onder meer promoot via posters op middelbare scholen en een brief aan studie-inschrijvers - mikt dit jaar op tweehonderd deelnemers. Aanmelden kan tot een paar dagen voor het evenement, dus de uiteindelijke opkomst blijft afwachten, aldus Hoedemakers. Na de Na Examen Dagen zal Compositum de openstelling voor eerstejaars gaan evalueren. “We gaan uiteraard bekijken of het aanslaat, maar ik verwacht dat we dit wel zullen gaan doorzetten de komende jaren”, aldus Van Boetzelaer.

De Na Examen Dagen 2019 zijn van 4 tot en met 7 juni. Kijk hier (of op Facebook) voor meer informatie of om in te schrijven (tot 1 juni).