Taveres weer op Europese kaart

Studententafeltennisvereniging Taveres hield afgelopen weekend het 41ste internationale tafeltennistoernooi. Dat was niet vanzelfsprekend. In de jaren 2016-2018 lag het toernooi stil vanwege een gebrek aan actieve bestuursleden. Nu is er een nieuw bestuur dat de schouders er weer onder heeft gezet. Over de wederopstanding van een studentenvereniging.

foto Peter Aragon

Twee dagen lang was hal 1 van het Studentensportcentrum ingericht met twintig tafeltennistafels waarop negentig spelers met zeer gevarieerde kwaliteiten, van beginners tot Tweede Bundesliga-spelers in Duitsland, met elkaar streden in teamwedstrijden en een individueel toernooi. Deelnemers kwamen uit Nederland, Duitsland en Tsjechië en ze overnachtten gebroederlijk in tentjes op het grasveld langs de Dommel.

Dat dit toernooi gehouden werd, is te danken aan een moedig bestuur. In september 2018 werd Anouk Timmers er voorzitter van en zij en haar medebestuurders besloten dat het tijd werd om meer te doen dan trainingen regelen en competitiedeelname te verzorgen, zoals de laatste drie jaren enkel nog gebeurde.

“Een vereniging opnieuw leven inblazen is niet zo moeilijk”, zegt ze. “Je kunt het namelijk nooit slechter doen dan als je níet een actief bestuur zou vormen. En dan zou er geen competitie meer gespeeld kunnen worden, zouden de trainingen vervallen en dan zou ook nieuwe aanwas uitblijven. 2017, het eerste jaar, was wel moeilijk en daar zitten veel uren in, maar dat doe je voor de vereniging en het behoud van tafeltennis in het sportaanbod. Dat mag toch niet uitblijven in het SSC.”

Op dit moment telt ESTTV Taveres 51 leden. “Bij de introcursus aan het begin van het studiejaar komen er best veel nieuwe leden bij. Capaciteit is geen probleem, Taveres kan tijdens een training plaats bieden aan veertig spelers tegelijk. Ongeveer de helft van onze leden komt oorspronkelijk uit het buitenland. Wij denken dat vooral de laagdrempeligheid en de cultuur binnen de vereniging ervoor zorgen dat er leden blijven komen. Vorige week was ongeveer de helft van onze leden aanwezig bij het bierpongen, dat zijn altijd leuke avondjes.”

Actieve leden

Het grootste probleem dat Taveres momenteel het hoofd moet bieden, is het actief maken van haar leden. “Altijd lastig”, zegt Timmers. “De druk op studenten is groot, ze willen geen studievertraging oplopen en er moet ook geld verdiend worden. Door het organiseren van veel activiteiten proberen we leden actief te krijgen binnen de vereniging. Als iedereen een kleine taak zou uitvoeren, hoeft het bestuur ook maar weinig te doen.”

Dat sommige spelers alleen maar komen om te tafeltennissen, vindt de voorzitter jammer. “Een vereniging kan niet bestaan uit alleen maar consumerende leden, de kunst is om mensen daarvan bewust te maken.”

Timmers: “Ons doel is om ieder bestuurslid twee jaar te laten zitten: het eerste jaar in de functie zelf, en daarna een jaar om de functie volledig over te dragen aan het nieuwe bestuurslid. Op deze manier proberen we zoveel mogelijk kennis binnen de vereniging te houden. Naast vergaderen hebben we ook gewoon een gezellige vriendengroep met het bestuur, waarmee we regelmatig samen wat eten en drinken.”

Ze is maandagochtend, schor aan de telefoon, heel blij dat ze met Taveres het toernooi heeft georganiseerd. “Alle deelnemers waren enthousiast en daar haal ik zelf energie uit. Ik heb ook veel geleerd; over de volgorde van dingen aanpakken en hoe je ervoor kunt zorgen dat de wedstrijden niet teveel uitlopen - zoals op de eerste dag nog gebeurde, maar zondag niet meer. Toen hebben we iets meer tijd tussen de wedstrijden gepland en hebben we wat minder rondes laten spelen. Iedereen tevreden.”