Wie de wereld wil verbeteren zit bij Eclipse op de juiste plek

Het nieuwe studententeam Eclipse wil mensen in Derde Wereldlanden helpen met innovatieve toepassingen die hun dagelijkse leven verbeteren. Studenten die willen aansluiten zijn welkom. “We hebben een hoge aaibaarheidsfactor”, zeggen de oprichters.

Het eerste levenslicht zag Eclipse in mei 2018, toen Christel van den Nieuwenhuizen, vierdejaars student Psychology & Technology, hoorde over ‘IEEE, Empower A Billion Lives’. Een bijzondere competitie, net dat jaar opgezet door een non-profitorganisatie die technologische innovatie ten goede wil laten komen aan de gehele mensheid. De bevolking in Derde Wereldlanden in het bijzonder, waar het leven van drie miljard mensen wordt gedomineerd door energieschaarste. Een derde van hen heeft zelfs helemaal geen aansluiting op elektriciteit.

Stroom biedt toegang tot nieuwe kansen om armoede te bestrijden. Ook gezondheidszorg en educatie kunnen hierdoor verbeteren, zo is de gedachte van IEEE. De organisatie wil met de wereldwijde competitie slimme, gemakkelijke, goedkope en schaalbare oplossingen stimuleren waarmee de armen der aarde een beter leven krijgen.

“Ik kwam in gesprek met Professor Korneel Wijnands van Electrical Engineering. Die vertelde over deze nieuwe competitie. Ik was meteen om en heb via diverse WhatsApp-groepjes medestanders gevonden”, zegt Christel. “We zijn met vijf studenten de competitie ingegaan. Een superleuke groep.”

Kookoventje

Jessica Vuijk, derdejaars Psychology & Technology, is ook van de partij en doet public relations voor Eclipse. “Een van de grootste problemen in Derde Wereldlanden, zo bleek na ons eerste onderzoek, is kookvervuiling. Mensen koken op hout in hun woning en roken zichzelf zowat uit hun huis. Het veroorzaakt ziektes aan de luchtwegen en andere gezondheidsklachten.”

De vijf studenten, met disciplines zoals Sustainable Innovation, Electrical Engineering en Technische Natuurkunde, kwamen op het idee om een kleine hout gestookte oven te bouwen. Een rocket-stove die door de volledige verbranding geen of minimaal rook zou uitstoten. Jessica: “En die tegelijk energie opwekt op basis van warmteverschil. Dat motiveert mensen om schoner te koken, want ze krijgen er elektriciteit voor terug.”

Ze stuurden het idee met ontwerpschetsen in september online naar IEEE. Korte tijd later kreeg Eclipse de uitnodiging om een prototype te presenteren in Sevilla. Christel: “We waren gekozen als een van de 16 teams uit 180 aanmeldingen voor de Europese ronde. Wereldwijd waren er ruim 500 inzendingen. Ieder continent houdt een eigen regionale ronde, waarvan de winnaars doorgaan naar de wereldwijde ronde.”

Technologische stapjes

Volgens Jessica en Christel is technologische innovatie slechts een deel van het verhaal. Het draait volgens beiden ook om de impact op het dagelijkse leven. Jessica: “Elektriciteit is meer een middel dan een doel. Je moet ervoor zorgen dat mensen een technische innovatie accepteren. Dat iets bij ons in Nederland werkt, is geen garantie voor succes in Afrika. Het draait om vaste gewoontes, hoe mensen leven. Een verandering kost aanpassing, kost tijd. Dat is in ieder huishouden zo, dus hoe kunnen we de stap om te veranderen zo klein mogelijk maken? Ook als het gaat om een eenvoudig kookoventje. Dat is voor iedere studierichting interessant om aan te werken. Je kunt er een geheel eigen draai aan geven.”

Organisatie versterken

Na een tamelijk tumultueuze presentatie in Sevilla eind 2018, staan de plannen met het kookoventje nu even op een lager pitje. Een veldtest in Afrika is even uitgesteld. Jessica: “Onze focus lag vooral op de competitie, productontwikkeling en deadlines halen. Komende tijd willen we eerst het team uitbreiden, de organisatie versterken en sponsors vinden zodat we niet alleen het oventje, maar ook andere ideeën kunnen uitbouwen. In 2020 is er een nieuwe competitieronde dus er is voldoende tijd om dingen te bedenken en te testen. Welke kant we opgaan, ligt helemaal aan de nieuwe groep studenten.”

Aaibaarheidsfactor

Christel: “We zijn als studententeam uniek omdat we ons richten op ontwikkelingslanden. We bedenken innovaties en gaan die ontwikkelen voor mensen die het hard nodig hebben. Het moet goedkoop en praktisch, daarmee krijg je een heel andere benadering om een product te verbeteren of te optimaliseren. Je kunt een positieve invloed hebben op het leven van mensen. In dat opzicht is onze aaibaarheidsfactor erg hoog. Een sponsor kan ons steunen op inhoud en tegelijk iets doen voor het goede doel. We willen toch allemaal een betere wereld?”

Studenten die meer informatie zoeken of zich willen aanmelden als teamlid, kunnen terecht op de gloednieuwe website van Eclipse. Of kom naar het nieuwe studententeam toe. Eclipse staat dinsdag 21 mei van 12:00 tot 14:00 uur in de markthal van MetaForum tijdens een wervingsevenement.