Hypar: de toegangspoort naar GLOW

Al vier dagen schittert de installatie Hypar van TU/e-studententeam IGNITE op de Eindhovense Markt tijdens lichtkunstfestival GLOW. Duizenden mensen hebben kennisgemaakt met het interactieve lichtkunstwerk van het studententeam.

Milou Weerts, facility manager van studententeam IGNITE, een samenwerking van studieverenigingen Lucid en CHEOPS, is met haar team elke dag aanwezig bij hun installatie op de Markt. “We beginnen meestal rond een uur of vijf met het verplaatsen van de hekken die overdag om Hypar heen staan, en met het testen van het geluid.” Om half zeven gaat de GLOW-show elke dag van start en het team van IGNITE begeleidt de bezoekers, geeft uitleg en zorgt ervoor dat bezoekers de optimale ervaring krijgen van Hypar.

Een kleine tegenvaller: momenteel werken maar twee van de vier interactiemodules van de installatie. “We hopen dat ze het woensdag of donderdag weer alle vier doen, dan is de interactie net iets groter, want dan kun je met vier mensen tegelijk het geluid en licht beïnvloeden”, zegt Weerts uit.

De reacties op het project zijn heel positief. Weerts: “Iemand vroeg, komend vanaf het station, of wij de toegangspoort voor GLOW waren. Zo hadden wij er nog niet naar gekeken.” Ze schat dat er al duizenden mensen bij hun installatie zijn geweest. “Vooral in het weekend was het erg druk, dan stond er een rij voor de installatie. Dan is het snel swipen en doorlopen. Als het wat rustiger is, is er tijd om wat uitleg te geven. Als je foto’s wilt maken, is vanavond een goede avond. Naar het weekend toe wordt het meestal drukker. Ik zou zeggen: kom allemaal kijken zolang het nog kan!”

Lichtkunstfestival GLOW is nog te zien tot en met zaterdag 16 november in de Eindhovense binnenstad. Hypar staat midden op de Markt. De route is te lopen van 18.30 uur tot 23.00 uur. Zie https://www.gloweindhoven.nl/nl