Initiatiefnemers willen in maart van start met TU/e-cricketclub

De sport die wereldwijd 2,5 miljard fans heeft, ontbreekt nog altijd aan de TU/e. De Indiase promovendus Ravi Patel en de Nederlandse masterstudent Jurjen Leer willen dat liefhebbers van cricket, want over die sport hebben we het, het ook aan de TU/e kunnen beoefenen. Afgelopen weekend kwamen zo’n twintig studenten opdagen bij een demonstratiepartij. Dat zijn er genoeg voor een team, maar beide initiatiefnemers rekenen bij de start van hun studentencricketclub in maart zeker op vijftig leden.

foto Pantelis Katsis

“In India zie je mensen echt overal tennis ball cricket spelen, dit is de lichtere variant van het leather ball cricket”, zegt Ravi Patel, eerstejaars promovendus bij Technische Natuurkunde. “De harde leren bal is daarbij vervangen door een wat minder harder bal, je speelt het indoor en je kunt het al spelen met zes personen.” Afgelopen weekend werd die variant gespeeld in het Studentensportcentrum (SSC) en zo’n twintig geïnteresseerden kwamen erop af. Masterstudent Jurjen Leer en Patel zijn samen de drijvende kracht achter het initiatief om ook aan de TU/e een cricketteam van de grond te trekken.

Gezien het aantal TU/e-studenten en -promovendi uit India en Pakistan, waar de sport ongekend populair is, moet dat volgens hen geen probleem zijn. “Maar”, zegt Patel. "Als we straks alle formaliteiten achter de rug hebben, die we de komende maanden nog moeten doorlopen om officieel aan de TU/e van start te kunnen gaan, is natuurlijk iedereen welkom. We zullen actief op zoek gaan naar leden uit alle geledingen van de universiteit. Jurjen en ik rekenen erop dat we uiteindelijk zo’n vijftig leden kunnen strikken om mee van start te gaan.”

Mysterie

Dat over cricket - na voetbal de meest populaire sport wereldwijd - in Nederland vaak wat meewarig wordt gedaan, is iets waar Patel en Leer zich van bewust zijn. “Ook voor mij is de sport volledig nieuw”, aldus Leer, die zegt Patel te kennen van lunchbijeenkomsten, waar hij tijdens hun gesprekken enthousiast werd over cricket en het idee om er een club voor op te richten. “Toen ik dit weekend voor het eerst meespeelde, werd het spel soms stilgelegd om over iets te gaan discussiëren en ik had geen idee waar het over ging. Ook was het voor mij een mysterie waarom er plotsklaps hard gejuicht werd tijdens een spelmoment. Maar ik verwacht snel te leren. En dat minder harde balletje bij tennis ball cricket, is eigenlijk nog best wel hard”, zegt hij lachend.

Patel, die is opgegroeid met cricket, begrijpt dat deze sport geregeld stuit op onbegrip, maar hij verzekert dat de regels ook aan een beginner snel zijn uit te leggen. Leather ball cricket, zeg maar de echte versie, speelt hij zelf sinds zijn masteropleiding. Hij is actief als werper, of bowler zoals dat officieel heet, maar hanteert ook het slaghout, de bat.

Het is bedoeling dat de nieuwe club in maart van start gaat en gaat deelnemen aan de outdoor-competitie. Het cricketveld kan volgens Patel dan met een dik touw worden uitgezet op een van de bestaande hockey- of voetbalvelden. De ESSF helpt Leer en Patel bij de oprichting van de club en op de Algemene Ledenvergadering moet dan het groene licht gegeven worden. Het SSC zal zorgdragen voor het materiaal, zoals bats en de wickets, en de beschermende kleding.

Uithoudingsvermogen

Op de vraag waar het echt om draait bij cricket, zegt de eerstejaars promovendus uit India: “Natuurlijk techniek en bepaalde vaardigheden, maar zeker ook uithoudingsvermogen, want bij de wedstrijden die wij straks gaan spelen, ben je op een speeldag 8,5 uur in touw. Ook als veldspeler moet je voortdurend alert zijn. De bal zal niet heel vaak op je afkomen, maar als ie komt moet je die of vangen, dat is het beste, of je moet op z’n minst voorkomen dat de bal buiten het afgebakende speelveld komt. Dat kost je team namelijk veel punten. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je als één team opereert, want iedereen is afhankelijk van de ander ongeacht op welke positie je staat.”

Binnen Eindhoven bestaan al twee cricketclubs: de in 1915 opgerichte burgervereniging Eindhoven Cricket Club (ECC) en de afgelopen maart opgerichte High Tech Campus Eindhoven Cricket Association (HTCECA), bestaande uit expats en Nederlanders die werkzaam zijn op de High Tech Campus. Voor zover Leer weet, wordt zijn club de vijfde universitaire studentencricketclub in Nederland. Op dit moment heeft de club nog geen officiële naam, maar Leer en Patel staan open voor suggesties.

Wie ook nog een keer wil proefspelen, kan zondag 8 december weer terecht in het SSC voor een tweede introductiedag. Op Facebook is daar meer over te vinden. Wie in contact wil komen met Leer of Patel kan een mailtje sturen.