TU/e vraagt studenten in Hongkong naar huis te gaan

Vanwege de onrust in Hongkong adviseert de TU/e haar twee studenten die daar tijdelijk een exchangeprogramma volgen, naar Nederland terug te keren. De reiskosten worden vergoed en bij een eventuele studievertraging wordt een oplossing gezocht. De twee, die beide Industrial Engineering studeren, zijn op dit moment veilig. Zij wonen niet op de campus, waar heftige demonstraties zijn.

foto Shutterstock

Het al maanden durende protest tegen het stadsbestuur van Hong Kong en de groeiende invloed van Peking wordt steeds feller. Veel demonstranten zijn studenten die hun universiteit als uitvalsbasis gebruiken en de toegangen blokkeren. Vorige week kwam een student om het leven en deze week raakte een andere demonstrant ernstig gewond toen een politieagent hem van dichtbij neerschoot.

Gisteravond heeft Bea van de Ven, coördinator internationalisering bij Industrial Engineering, contact gezocht met de enige twee TU/e-studenten die momenteel in Hongkong verblijven. Het academisch jaar begon voor hen aan de Hong Kong University of Science and Technology waar ze ruim vierenhalve maand colleges volgen. De bedoeling was dat ze voor de jaarwisseling terug zouden komen.

Dringend verzoek

Door de toegenomen onrust is hen nu dringend verzocht eerder terug te komen. Toen reactie op de mail van de internationaliseringscoördinator uitbleef, heeft Petri van de Vorst van International Office van Education and Student Affairs vanochtend per whatsapp contact gezocht en via whatsapp bericht van hen ontvangen dat ze veilig zijn. Zij hebben geen studentenkamer op de campus, maar in de stad.

De meeste universiteiten halen hun studenten terug. De Universiteit van Amsterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Utrecht (samen 131 studenten in Hongkong) en TU Delft gaan ook de terugkeer van hun studenten actief faciliteren. Ook de studenten van Fontys en Tilburg University krijgen het advies terug te keren.

Op dit moment is nog niet bekend wat de twee TU/e-studenten gaan doen en wat ze hebben meegemaakt van de demonstraties, wegblokkades en gevechten. Zodra we zelf contact met de IE-studenten hebben, voegen we die informatie toe.

Het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken komt neer op: 'Let op'.