Marathon verbroedert ook 225 TU/e-lopers

Zo’n 225 hardloopfanaten uit 24 landen liepen zondag namens het TU/e Running Team letterlijk en figuurlijk het vuur uit de sloffen tijdens de Eindhovense marathon. Het was de eerste keer dat de universiteit als team deelnam aan het sportieve evenement dat, als het aan de initiatiefnemers ligt, een grootser vervolg verdient.

foto SSC Eindhoven

Of mensen nu vijf of tien kilometer wilden lopen, een hele of halve marathon: iedere student of medewerker kon zich afgelopen voorjaar aanmelden voor het TU/e Running Team. Dat liep direct storm: de beschikbare startbewijzen à vijf euro die vanuit het Studentensportcentrum waren geregeld, vonden gretig aftrek.

In totaal 240 lopers (van wie ongeveer driekwart student en de rest medewerker) hadden zich aangemeld voor het team: zo’n dertig voor de hele marathon, circa honderd voor de halve, vijftig lopers voor de tien kilometer en nog eens ruim vijftig voor de vijf kilometer. Onder anderen ook TU/e-hoogleraar Aarnout Brombacher liep mee, samen met mensen uit zijn onderzoeksgroep - vanuit persoonlijk/sportief, maar ook vanuit wetenschappelijk belang.

Lees verder onder de video.

Onze verslaggevers Kevin en Cristina volgden het TU/e Running Team zondag op de voet. Bekijk hun impressie hiernaast. Video | Yellow Visual Crew

TU/e Running Team @ Marathon Eindhoven 2019

Uiteindelijk verschenen zondag zo’n 225 van de vooraf aangemelde TU/e-lopers daadwerkelijk aan de start, zo schat Joyce Schonenburg in. Samen met haar sportcentrumcollega Melissa Grunewald nam ze eerder dit jaar het initiatief voor het TU/e-marathonteam.

Voor de TU/e-lopers was een trefpunt annex omkleedlocatie gereserveerd in jongerencentrum Dynamo in de binnenstad, in overleg met Fontys Hogescholen dat die locatie al voor haar eigen lopers had geregeld. Fysiotherapiestudenten van Fontys gaven er massages aan lopers, “ook aan mensen uit ons team”.

Niet dat alle TU/e-lopers ook daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van de locatie, zegt Schonenburg: “Dat was ook niet verplicht”. Volgens haar streek uiteindelijk een kleine helft van de ‘teamleden’ neer in Dynamo. “Anderen hadden bijvoorbeeld hun ouders mee bij wie ze hun spullen konden achterlaten.”

Rode shirts

De speciale rode TU/e Running Team-shirts die de initiatiefnemers hadden laten maken, werden volgens Schonenburg in elk geval gretig gedragen - ook door lopers die niet in Dynamo kwamen. “Mensen voelden zich in die zin dus wel verbonden met de universiteit en het TU/e-team. Je spreekt elkaar onderling bovendien toch wat gemakkelijker aan als je ziet dat een ander in hetzelfde shirt loopt.” Ook al trekken lopers van het TU/e-team in de aanloop naar en tijdens de marathon niet per se (allemaal) samen op, “het verbroedert tóch”.

Schonenburg heeft naar eigen zeggen veel enthousiaste reacties gekregen van deelnemers die hopen dat het TU/e Running Team een vervolg krijgt voor volgende marathonedities - en zeker niet alleen omwille van de zeer betaalbare startbewijzen. Zo bleek het TU/e-team voor een aantal compleet onervaren lopers (veelal internationals) de ultieme motivatie om, met een concreet doel in het achterhoofd, te gaan trainen en voor het eerst aan de start van een wedstrijd te verschijnen, vertelt ze.

Animo

Zelf zou ze het initiatief in elk geval graag opschalen en het TU/e Running Team groter en bekender maken. Ze wijst op de Erasmus Universiteit dat met een circa duizendkoppig team meedoet aan de Marathon Rotterdam. “Dat geeft wel aan hoe groot de animo is.”

Maar voor een vervolg zijn wel “iets meer financiële middelen” nodig, zegt Schonenburg. Ze wil onder meer gaan onderzoeken of bedrijven startbewijzen voor TU/e-lopers willen sponsoren en hoopt dat ook de universiteit (waaraan de initiatiefnemers dit jaar nog geen financiële bijdrage vroegen) volgend jaar een duit in het zakje wil doen. “Ik denk dat dit een initiatief is dat de TU/e graag ziet.” Ook wil Schonenburg graag verder in gesprek met Fontys over de locatie in Dynamo, volgens haar perfect centraal gelegen tussen Stratumseind (waar de route overheen gaat) en de finish.