DDW op Strijp-T: Genoeg ruimte voor bed, racewagen en gesprek

Ruimte en rust, niet de eerste kenmerken die je je voorstelt bij de Dutch Design Week. Toch is de expo Drivers of Change, waar de TU/e meer dan zestig ontwerpen toont, hiermee omgeven. De tentoonstelling is dit jaar namelijk in de nieuwe locatie op Strijp-T in gebouw Q6. Er is voor de bezoekers alle kans om in gesprek te gaan met de onderzoekers. Cursor sprak met onder anderen ontwerpers van hartkleppen, racewagens en fotonica.

foto Twycer

Hoe breng je de techniek in beeld bij een expositie waar bezoekers vooral komen vanwege interesse in design? ‘Techniek zit vaak binnenin, achter of onder het ontwerp en is juist niet de eerste eyecatcher’, schrijft projectleider Lucas Asselbergs in de bijbehorende catalogus.

Waar wel het oog op valt, is de tafel met de plastic hartkleppen. Deze polymeren klep is van een materiaal dat het lichaam zelf afbreekt en vervangt door levende cellen. De klep kan met behulp van een stent (die van metaal is en zal blijven zitten) makkelijker worden ingebracht dan de huidige mechanische klep of donorklep.

Cellen sturen

Hannah Abee, afstudeerder bij Biomedical Engineering, vertelt dat het nog wel een ingewikkeld proces is. “Het immuunsysteem, dat voor de afbraak van de polymeren zorgt, verschilt per persoon en is anders bij een nierpatiënt dan bij een diabeticus.” Zijzelf probeert een stof te vinden die de cellen kan sturen hun opdracht in het juiste tempo te doen. “Niet te snel, dan faalt de klep en krijg je hartlekkage - en niet te langzaam, want dan kan littekenweefsel ontstaan.” Maar vandaag staat ze op de DDW en ze vindt het leuk om uit te leggen wat haar groep (onder leiding van professor Carlijn Bouten) doet.

Vision

Even verderop zie je een enorme racewagen. Het is de Vision van studententeam InMotion. “Deze zal nooit rijden”, haast teamlid Jan Jaspar zich te zeggen, “het is slechts een body”. InMotion, een vijftig personen tellend team dat gehuisvest is op de Automotive Campus in Helmond, gebruikt de racesport als middel om batterijen te ontwikkelen. “Ons doel is mee te doen met de 24 uur van Le Mans, want met een fulltime hogesnelheidsrace kunnen we ons product tot het uiterste testen. Ons batterijenpakket onderscheidt zich door een bijzonder koelsysteem.” De echte wagen komt in het voorjaar van 2020, verwacht Jaspar.

Smart bed

In een hoek van het gebouw nodigt een smart bed uit om er even op te gaan liggen. Het is er neergezet door het Institute for Photonic Integration. Fotonica is bruikbaar voor sneller internet en zonnecellen, dat zullen de meeste bezoekers wel weten. Maar fotonica maakt ook bepaalde onderzoeken goedkoper, bijvoorbeeld slaaponderzoek.

Onder het matras van het smart bed ligt een plastic mat met daarin een rooster van optische vezels, aangesloten op het lichtnet. Ieder kruispunt is een sensor, want als er op gedrukt wordt, verandert het lichtpatroon. Dat is zichtbaar op een pc en maakt het woelen door patiënten inzichtelijk zonder dat er veel dure druksensoren nodig zijn.

Netwerken

Studententeams en onderzoeksgroepen, maar ook individuele deelnemers zijn er bij Drivers of Change. Koen van Gaalen toont Hero’s Journey. Het is zijn afstudeerproject bij Industrial Design dat hem vorige maand zijn diploma opleverde. “Het is een smartphone-app om burn-outklachten bij scholieren en studenten te voorkomen. Spelen werkt therapeutisch. Deze app leert gebruikers al spelende hoe om te gaan met stress.” Van Gaalen heeft nog even gewacht met solliciteren, omdat hij verwacht bij deze expo de juiste mensen tegen te komen. “Ik sta hier om te netwerken en er hebben inderdaad al mensen interesse getoond.”

Drivers of Change is gratis te bezoeken. Wil je andere onderdelen van DDW zien, kijk dan hier, ook voor tickets.