Op zoek naar een kamer? Het lot bepaalt

Geen ellenlange wachtlijsten meer, maar direct kans maken op een kamer. Studentenhuisvester SSH& stapt in Nijmegen en Arnhem volledig over op een lotingssysteem om vrijkomende studentenkamers en -woningen te verdelen.

illustratie Shutterstock

Studenten gaan tegenwoordig later op kamers en studeren korter. Maanden of zelfs jaren wachten tot er woonruimte vrijkomt, zit er voor hen niet in. Toch staan ze bij veel studentenhuisvesters eerst op een lange wachtlijst voordat ze ergens op kunnen reageren.

Realtime

Dat systeem moet volgens woningcorporatie SSH& op de schop. Vanaf 1 juli 2020 kunnen studenten die zich (gratis) hebben aangemeld direct meeloten. Ze mogen elke week één lot inzetten op een kamer naar keuze. Studenten krijgen ‘realtime inzicht’ in het aantal reacties, zodat ze zelf hun kansen kunnen inschatten.

Studenten die van ver komen, blijven recht houden op reisurgentie. Wie meer dan twee uur moet reizen, heeft exclusief toegang tot beschikbare kamers in het complex Vossenveld in Nijmegen. Ze mogen ook meeloten voor de andere kamers.

Niet iedereen zal even blij zijn met de invoering van het lotingsmodel. “Dat zijn studenten die nog niet bij ons wonen, inmiddels een lange wachttijd hebben opgebouwd en in het huidige systeem dus bijna aan de beurt zouden zijn. Zij verliezen hun wachttijd”, aldus Vincent Buitenhuis van SSH&. Studenten die zich voor 1 oktober 2015 ingeschreven, mogen ter compensatie een jaar lang ongelimiteerd meeloten voor kamers en woningen.

Bijzonder

Het loten an sich is niet nieuw, reageert Paul Tholenaars, directeur van Kences, de koepelorganisatie van studentenhuisvesters. “Verhuurders kijken iedere keer opnieuw welke manier het meest passend is om woningen te verdelen. Zo kiezen ze er soms voor om bij een bepaald wooncomplex te gaan loten.” Dat een studentenhuisvester álle woningen gaat loten, is wel bijzonder.

Tholenaars ziet het nog niet gebeuren dat er straks in heel Nederland geloot gaat worden. “Aan elk verdeelsysteem zitten voor- en nadelen. Met loten maken studenten meteen kans, maar als ze na een tijdje nog geen kamer hebben bemachtigd, blijft het onduidelijk wanneer dat wel gaat gebeuren.” Wachtrijen duren misschien wel lang, maar dan weten ze in ieder geval waar ze aan toe zijn.

“We moeten vooral blijven onthouden dat het hier om schaarste gaat. Hoe we het ook verdelen, het levert geen extra woningen op. Een tekort blijft een tekort”, aldus Tholenaars.