Promovendus beslist over wel of niet online gaan

Promovendi die in de periode tot aan de zomervakantie hun promotieplechtigheid hadden ingepland, mogen aan de TU/e zelf beslissen of ze dat online of op de campus willen doen. Dean van de Graduate School Paul Koenraad zegt dat ook weer aanvragen voor plechtigheden kunnen worden ingediend, iets wat tot 6 april niet mogelijk was. Bij de kleine veertig promoties die tot juli al op de rol stonden, hebben de kandidaten in de helft van de gevallen gekozen voor de online variant.

foto Shutterstock

Paul Koenraad zegt verbaasd te zijn dat op de lijst met promovendi die gekozen hebben voor een online plechtigheid, ook veel Nederlandse namen voorkomen. “Ik had verwacht dat in veel gevallen de Nederlandse promovendi juist zouden kiezen voor een plechtigheid op onze campus, maar blijkbaar is dat niet zo. Voor buitenlandse promovendi ligt dat meer voor de hand, want die zitten nu wellicht al weer in hun thuisland, of ze hebben vanwege het verstrijken van hun visum Nederland al moeten verlaten. Maar wellicht willen die Nederlandse promovendi verder met de baan waar ze al mee gestart waren.”

Elke promovendus mag nu zelf kiezen of hij of zij de promotieplechtigheid online of alsnog op de campus wil doen. Tot 6 april moest daar de decaan van de betrokken faculteit een beslissing over nemen. Koenraad: “Nu we wat verder zijn in dit proces en positieve ervaringen hebben opgedaan met het online verdedigen van afstudeerprojecten door onze masterstudenten en PDEng’ers, die het al direct online zijn gaan doen, willen we er wat losser mee omgaan. Het is natuurlijk ook hun feestje, dus leggen we de beslissing bij hen. De decanen gaan de promovendi hiervoor de komende dagen actief benaderen. Ook is besloten om promovendi weer de mogelijkheid te bieden een datum voor een plechtigheid aan te vragen bij het Bureau voor Promoties & Plechtigheden. Dat hadden we namelijk ook even helemaal stilgelegd.”

Voldoende accommodatie

Op dit moment hebben al een vijftal online promoties plaatsgevonden, zegt Koenraad. Volgens hem waren er tot aan de zomervakantie een kleine veertig promoties ingepland. “Daar gaan er dus zo’n twintig van online plaatsvinden. Als dadelijk de mogelijkheid zich weer voordoet om op de campus de plechtigheid te organiseren, hebben we al wat stappen gezet om daar ook voldoende accommodatie voor te hebben. We willen voorkomen dat er een te lange wachttijd voor een promotie gaat ontstaan.”

De online plechtigheid is ten opzichte van die op de campus vanzelfsprekend een stuk soberder. Koenraad: “Het is een online bijeenkomst tussen de promovendus en de leden van de promotiecommissie. Naast de promotor en co-promotor moeten daar nog minimaal vier commissieleden aan deelnemen. De secretaris van commissie houdt bij wanneer het uur voorbij is en roept dan ‘hora est’, wat dan nog een keer herhaald wordt door de commissievoorzitter. Familie of vrienden kunnen helaas online niet aanhaken op deze bijeenkomst.” Maar volgens Koenraad wordt er wel naar gekeken of dat toch mogelijk gemaakt kan worden.