“Het contact maken is belangrijker dan het geld”

Op Goede Vrijdag lanceerde het Universiteitsfonds Eindhoven (UF/e) een oproep onder de alumni om geld te doneren voor TU/e-onderzoek dat een bijdrage wil leveren aan het bestrijden van de coronacrisis. Dinsdag 14 april is via de site die hiervoor gemaakt is, al 12.500 euro binnengekomen. Karen Ali, directeur van het UF/e en Bureau Alumnirelaties, is er zeer gelukkig mee, “maar nog belangrijker dan dit geldbedrag zijn de warme relaties die we op deze manier aanknopen met onze oud-studenten”.

foto Shutterstock

Met man en macht heeft haar team gewerkt aan het live krijgen van de site waar aan alumni gevraagd wordt met een donatie de diverse onderzoeksprojecten te ondersteunen, die aan de TU/e zijn opgestart en die willen bijdragen aan het oplossen van de huidige coronacrisis. Karen Ali: “De reden dat we dit gedaan hebben, is allereerst om aan onze alumni te tonen dat de TU/e zich actief met deze problematiek bezighoudt en op welke manieren onze wetenschappers dat proberen te doen. Ook willen we laten zien dat het vanuit nagenoeg alle disciplines gebeurt, waarmee ook de vele verschillende  aspecten van het probleem aandacht krijgen.”

Dat dinsdagochtend de teller al op 12.500 euro staat, vindt Ali een mooi resultaat. “Dat er al best veel geld is binnengekomen, stelt ons natuurlijk zeer tevreden. Maar nog belangrijker voor ons is het feit dat we op deze manier weer nieuwe contacten aanknopen met oud-studenten. De donaties zijn afkomstig van in totaal 132 alumni. Het gaat dan niet eens om de hoogte van het bedrag dat je doneert, maar als alumnus laat je hiermee zien dat je er waardering voor hebt dat je alma mater zich op allerlei onderzoeksgebieden richt op zo’n belangrijk wereldwijd probleem.”

Snelle financiële injectie

De verdeling van het gedoneerde middelen zal volgens Ali afhangen van welk onderzoeksproject het meeste gebaat is bij een snelle financiële injectie. Ali: “Ook aan andere universiteiten lopen nu vergelijkbare acties, zoals bijvoorbeeld aan de Universiteit Leiden, waar men samenwerkt met het LUMC en men zich heeft beperkt tot één onderzoeksproject. Daar is inmiddels al bijna zes ton binnengehaald.”

Zo’n bedrag verwacht Ali zeker niet binnen te halen, "temeer daar het in Leiden om heel specifiek virologisch onderzoek gaat". Maar ze wijst erop dat de alumni  van de TU/e ook nog op andere manieren een bijdrage kunnen leveren. “Ook het aanbieden van je expertise, het verzorgen van coaching, of het delen van je netwerk, is welkom.” Hoelang de campagne blijft lopen kan ze nu nog niet zeggen.

Wie vragen heeft, of meer informatie wil, kan via de mail contact opnemen met Karen Ali.