Leiden opent onderzoek naar antisemitisme aan rechtenfaculteit

De Universiteit Leiden opent een onderzoek naar hoogleraar Paul Cliteur. Hij zou te weinig afstand nemen van vermeende antisemitische uitspraken van zijn politieke vriend Thierry Baudet.

foto gmstockstudio / Shutterstock

De universiteit laat beschuldigingen van antisemitisme aan de Leidse rechtenfaculteit onderzoeken, staat in een verklaring. Dat gaat dus om hoogleraar Paul Cliteur, tot voor kort senator van Forum voor Democratie in de Eerste Kamer. Partijleider Baudet is in 2012 bij Cliteur gepromoveerd.

De partij is inmiddels gescheurd na interne botsingen over foute appjes van de jongerenbeweging en antisemitische uitspraken van Baudet zelf. Cliteur stopte vorige week als senator, maar neemt in een interview met universiteitskrant Mare geen afstand van Baudet.

Gewonnen

Baudets antisemitisme is niet van vandaag of gisteren, meldde website GeenStijl in een lang artikel met allerlei bronnen, onder wie Leidse oud-promovendi. Hij zou er al lange tijd mee te koop lopen. Onder meer zou hij hebben gezegd dat de Tweede Wereldoorlog een oorlog tussen de Duitsers en de Joden was. “En de Joden hebben gewonnen.”

Cliteur heeft er nooit iets van gemerkt, is zijn verweer. Iemand met “nazistische, fascistische, racistische, homofobe en antisemitische opvattingen” zou niet bij hem kunnen promoveren, stelt hij in Mare.

Met de klachten kan hij weinig: de mensen moeten bij Baudet zijn, niet bij hem. “Er gebeuren wel eens onverkwikkelijke dingen, discussies die uit de bocht vliegen. Maar als ik er zelf niet bij ben, dan ga ik daar in beginsel niet tussenin zitten.”

Patroon

Voor rector magnificus Carel Stolker lijkt een grens bereikt. “Het verwijt van een patroon van antisemitisme rond FvD is uiterst zorgelijk en raakt daarmee ook Paul Cliteur”, twitterde hij. “Antisemitisme en racisme, en ook het daarvan niet-afstand nemen, zijn totaal maar dan ook totaal onaanvaardbaar. Wordt snel vervolgd.”

In de aankondiging van het onderzoek staat: “Het college van bestuur neemt de beschuldigingen serieus omdat ze, indien juist, overduidelijk in strijd zouden zijn met de waarden waar de Universiteit Leiden voor staat.”