On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

foto Luis Molinero/Shutterstock
Batavierenrace

Nog niet veel deelnemers uit Nijmegen hebben zich aangemeld voor de 48e editie van de Batavierenrace die start op vrijdagavond 1 mei 2020. De grote estafetteloop tussen Nijmegen en Enschede valt dit jaar in de meivakantie van de Radboud Universiteit, zo meldt universiteitsblad Vox. Het lukte niet meer om de datum te wijzigen, want die is drie jaar geleden al vastgelegd, in samenspraak met de gemeentes die langs het parcours liggen.

“We vermoeden dat toen nog niet duidelijk was wanneer de meivakantie van de Radboud Universiteit zou vallen”, zegt de organisatie van de Batavierenrace. “Vooral uit Nijmegen hebben we dit jaar minder inschrijvingen, omdat veel studieverenigingen op studiereis zijn. Gelukkig hebben de meeste andere universiteiten geen meivakantie. Het verlies aan inschrijvingen uit Nijmegen wordt grotendeels gecompenseerd door teams uit andere studentensteden. Opvallend veel disputen doen mee.”

Slangengif

Onderzoekers van het Hubrecht Instituut hebben een mini-gifklier gekweekt die echt slangengif kan produceren - en de onderzoekers van de Universiteit Maastricht droegen daaraan bij, zo lezen we in Observant Online. Ze maakten in Maastricht microscopische beelden van de cellen van organoïden (speciaal gekweekte mini-organen) en zagen daarin structuren die lijken op de blaasjes met gif in echte gifklieren.

Slangengifcomponenten vormen de basis van veel medicijnen, zoals bloeddrukverlagers en diabetesmedicijnen. Ook wordt het gebruikt om een antigif tegen slangenbeten te ontwikkelen, iets waaraan wereldwijd jaarlijks 150.000 mensen overlijden. Tot nu toe moesten daarvoor levende slangen gemolken worden, zoals dat heet. Dat is niet zonder gevaar en vereist dat mensen slangen houden op boerderijen. Nu hebben de wetenschappers alleen een beetje weefsel van de slang nodig en kunnen daarmee zelf een gifklier opkweken. Dat betekent dat ze toegang hebben tot een oneindige hoeveelheid gif om uitgebreid te bestuderen.

Knopen doorhakken

Om uitstelgedrag aan te pakken, is het nodig om een doel te hebben en negatieve gevoelens te accepteren, zegt promovendus Lennart Visser. Hij promoveerde bij de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

“Studenten die veel last van uitstelgedrag hebben, halen minder studiepunten”, zegt hij in Ad Valvas. “Daarom heb ik onderzoek gedaan om te kijken hoe je uitstelgedrag kunt voorkomen.” Veel uitstellers hebben volgens hem last van negatieve gedachten. Zodra ze achter hun bureau zitten, weten ze niet hoe ze het moeten aanpakken of ze gaan over zichzelf twijfelen. De tip van de verse doctorandus: “Negatieve gevoelens moet je niet wegduwen, maar accepteren. Dan gaat het studeren vanzelf beter.”

Vliegen tweede keus

Medewerkers van Wageningen University & Research die na 1 maart voor het werk naar Hamburg of Lyon moeten, vliegen er niet heen, maar nemen de trein. Althans, als het aan de raad van bestuur ligt, zo schrijft Resource. Nieuw beleid moet korte vliegreizen ontmoedigen en het boeken van een treinreis makkelijker maken.

Treinreizen moet de standaard worden voor de kortere afstanden die een reistijd hebben van zes uur of korter. Bij de iets langere reizen, tussen de zes en acht uur, heeft de trein de voorkeur, en is vliegen de tweede keus. De aanpassing in het reisbeleid past binnen de duurzaamheidsdoelen van de universiteit en is ook een wens van veel medewerkers. Toch het vliegtuig pakken voor korte afstanden kan nog wel, maar alleen bij ‘heel zwaarwegende redenen’ en nadat de leidinggevende daarvoor toestemming heeft gegeven. Ook bij TU/e’ers leeft de wens om vliegen tweede keus te maken.

Zo voorkom je diefstal

Tot slot een verhaal over een student die door goed opletten voorkwam dat een laptop werd gestolen in de Universiteitsbibliotheek in Rotterdam. Erasmus Magazine trakteerde zijn lezers op een reconstructie en vanwege het hoge ‘ter lering ende vermaeck’-gehalte delen we het met jullie.

Een diefstal op heterdaad, een achtervolging met een marathonlopende beveiliger en daaropvolgend een potentiële uitzetting uit Nederland. Het gebeurde allemaal bij Erasmus Universiteit Rotterdam.