MvanCaspel / Shutterstock

On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

foto MvanCaspel / Shutterstock
Extra surveillanten om brandmelders te bewaken

De brandmelders op tentamenlocatie Kralingse Zoom in Rotterdam werden afgelopen vrijdag tijdens tentamens bewaakt door mensen, zo meldt Profielen, de onafhankelijke nieuwssite van de Hogeschool Rotterdam. Omdat er afgelopen jaar veel valse brandmeldingen waren tijdens de tentamens op die locatie, waren er extra surveillanten ingehuurd. In het stuk is te lezen hoe surveillant Ton afgelopen vrijdag naar eigen zeggen van negen uur ’s ochtends tot vijf uur ’s middags de brandmelder in de gaten hield, in een tamelijk lege gang, vlakbij het kopieerapparaat. “Het valt me mee hoor, ik had het stiller verwacht. Ik heb veel aanspraak van docenten. Ze komen regelmatig koffie en thee brengen.” De Hogeschool probeert ook op andere manieren valse meldingen te voorkomen, bijvoorbeeld door zwaardere straffen en meer begrip kweken voor de ernst van de zaak. Bovendien zijn er plannen om camera’s op te hangen.

Vinding Delftse studenten moet smartphonegebruik beperken

De Delftse studenten Tim Smits en Jorn Rigter hebben Unpluq ontwikkeld. Deze ‘fysieke barrière tegen digitale afleiding’ moet mensen van hun smartphoneverslaving afhelpen, zo meldt Delta, het journalistieke platform van de TU Delft.
Met de software van de studenten kun je je telefoon in Unpluq-modus zetten. Als Tim zijn telefoon in die modus laat zien, zie je slechts negen app-logo’s, allemaal in grijswaarden. App-meldingen worden bovendien geblokkeerd. Om alle apps weer zichtbaar te maken en een overzicht te krijgen van de gemiste meldingen, moet de gebruiker een Unpluq-sleutel aansluiten. Smits en Rigter zijn van plan om de eerste Unpluq-sleutels in september te leveren, waardoor ze een paar maanden de tijd hebben om hun product te verfijnen.

Studenten winnen jaar collegegeld met ‘aardappelvis’

De Argentijn Nicolas Curubeto (27), Masterstudent Food Technology aan de Wageningen University, heeft met twee studenten van Hanzehogeschool Groningen de Avebe Student Challenge gewonnen. Zo meldt Resource, de Wageningse tegenhanger van Cursor, online. De studenten kregen als opdracht de aardappelfabriek van de toekomst te ontwerpen. Concreter: ze moesten een plan maken om de aardappelfabriek te verduurzamen en manieren bedenken om de ingrediënten van de aardappel optimaal te benutten. Avebe produceert al aardappeleiwit. Curubeto’s groep dook in de aardappelwetenschap en vond manieren om de eiwitextractie te verbeteren. Daarnaast vonden ze ook technieken waarmee je gezonde vetten (omega 3 en 6) en aminozuren, die gebruikt kunnen worden als voedingssupplement of smaakmaker, uit de aardappel kunt extraheren. Toen de studenten hun bevindingen combineerden, kwamen ze op het idee voor een nieuw product: de aardappelvis. Alle teamleden wonnen één jaar collegegeld, ter waarde van 2083 euro. De Argentijn stuurt het geld naar zijn familie, om ze te bedanken voor hun steun waarmee hij zijn studie kon gaan volgen.

Gezocht: studenten die miniporties psychedelica gebruiken

Over de effecten van hallucinerende drugs op de langere termijn is weinig bekend. Daar wil Ioana Pop, socioloog aan Tilburg University, verandering in brengen – zo meldt Univers. Ze zoekt studenten die hun ervaringen met het microdoseren van deze drugs willen delen.

Microdoseren komt er meestal op neer dat je op dag 1 een microdosis van een hallucinerend middel neemt, waarvan je ook de volgende dag nog effecten voelt. Vervolgens neem je een of twee dagen rust. Daarna begint de routine opnieuw.

In haar zoektocht naar meer informatie kwam de onderzoekster onderzoek tegen over studenten die zelfmedicatie inzetten om de druk van het studentenleven en de spanning van examens aan te kunnen.

Om meer zicht op de bijwerkingen te krijgen, is Ioana Pop op zoek naar studenten die microdoseren. In het artikel staat dat ze antwoord wil krijgen op vragen als ‘hoe werken deze middelen nou eigenlijk? Wat doen ze in ons brein en met onze emoties? Hoe beïnvloeden ze het dagelijks functioneren? Zijn de effecten die gebruikers melden echt of placebo?’. Ook wil ze weten of de toenemende populariteit van microdosering te maken heeft met de prestatiedruk die veel studenten ervaren.

Stiekem zoenen uit het zicht van de huisgenoten?

Liefdesrelaties in een studentenhuis kunnen de zaak behoorlijk onder spanning zetten - zeker wanneer deze ten einde komen. Maar als de liefde goed zit, kan het soms ook de huiselijkheid sterk vergroten. Een boeiend artikel op de site van DUB (Universiteit Utrecht) - met enkele persoonlijke verhalen.