On topics off-campus

Over de TU/e valt alle dagen meer dan genoeg te schrijven. Maar ook buiten onze campus, bij de collega’s, liggen de nieuwtjes (of wat daarvoor soms moet doorgaan) voor het oprapen. Cursor doet wekelijks een greep uit de berichtenbuit.

foto Shutterstock / Dean Drobot
Maffia

In Leiden is heel ander soort onderzoek mogelijk dan in Eindhoven. Mare schreef over het veldonderzoek naar maffia in Mexico en op Sicilië van een politicoloog van Universiteit Leiden. “Het veldwerk in Mexico, mijn eigen land, was een grotere worsteling dan dat op Sicilië’, zegt Rodrigo Peña González.
In zijn proefschrift vergelijkt hij het Mexicaanse kartelgeweld met dat van de Cosa Nostra op Sicilië. ‘Maar er is ook een krachtige anti-maffiabeweging. Het is fascinerend hoe mensen in Palermo zich bijvoorbeeld verzetten tegen afpersing. Pizzo heet het beschermgeld dat winkeliers aan de maffia moeten betalen. Er wordt een folder verspreid waarin staat welke winkels wel pizzo betalen en welke niet. Je weet dus waar je pizzo-loze gelato kunt kopen. Het is interessant om te zien hoe deze strijd zich in Italië verder ontwikkelt, wellicht kunnen we hun anti-maffia maatregelen naar Mexico exporteren.’

Buitenlandavontuur

In een column van Resource wordt kritisch naar ‘de exchange’ gekeken. Blogger Geert vindt het geweldig dat het mogelijk is om een half jaar in het buitenland te studeren. Maar, waarschuwt hij, studenten die de stap maken moeten zich ook schrap zetten voor tegenslagen.

“Het concept ‘exchange’ is immers geweldig en moet ook als zodanig geprofileerd worden. Althans, dat is het heersende stigma. En natuurlijk, dat je de kans krijgt een half jaar te studeren aan een universiteit in het buitenland, waarbij je de keuze hebt tussen tientallen universiteiten over de hele wereld, is een groot voorrecht. Maar er schuilt ook een gevaar in zo’n stigma: een student is bijna sociaal verplicht om het leuk te hebben op exchange, terwijl er ook altijd wel eens wat tegen zit”, blogt Geert.

Mishandeling

Een student van de Universiteit Tilburg is zaterdagavond mishandeld in een studentencomplex. Ze werd aangevallen door een groep mannen nadat ze hen vroeg te stoppen met het zingen van een carnavalslied over het coronavirus. De student stond in de lift van studentencomplex Intermezzo toen een groep van vier of vijf mannen instapte, schrijft Univers. De mannen begonnen een carnavalslied over het coronavirus te zingen.

Toen de student vroeg of ze wilden stoppen, begonnen de mannen haar te duwen. “Toen trokken ze messen en zeiden ze dat ze het coronavirus zouden uitroeien. Het eerste wat ik hierna weet is dat ik wakker werd op de vloer met enkele verwondingen.”
Het corona-carnavalslied werd bedacht en uitgezonden door een radio-dj van de commerciële omroep Radio 10. Het Openbaar Ministerie onderzoekt momenteel of de dj kan worden vervolgd.

Een 10 is voor God

Het Nederlandse cijfersysteem is maar verwarrend, vinden internationale studenten volgens UKrant van Rijksuniversiteit Groningen. Waarom krijgen ze niet hoger dan een 8, terwijl ze het volgens de docent uitstekend gedaan hebben? In Nederland krijg je alleen een 10 als je werk perfect is.

Het probleem is dat becijfering een kwestie van cultuur is. "In Frankrijk grappen ze wel dat een 10 voor God is, een 9 voor de docent en een 8 voor de beste student. Zo is het ook een beetje in Nederland", zegt Rob Wagenaar, directeur van International Tuning Academy van de RUG.

Nederland is trouwens niet het enige land met een apart cijfersysteem. In Polen en Tsjechië krijgt 40 procent van de studenten het hoogste cijfer, terwijl in Duitsland slechts 20 procent een 1 krijgt, het hoogste cijfer daar. Wagenaar: "Ieder land heeft zo z’n eigenaardigheden."

Artis

Folia heeft een serie 'UvA geheimen'. Hetjournalistieke medium van de Universiteit van Amsterdam belicht deze keer de band tussen de UvA en dierentuin Artis, die is ontstaan in 1877. Het jaar 2020 is het laatste jaar dat er een Artis-hoogleraar aan de UvA werkt. Die leerstoel wordt stopgezet.