Bridgecursus voor studenten in de maak

Het is een sociale bezigheid en toch competitief, het is goed voor je concentratievermogen en elke keer dat je het speelt, word je er beter in. Floris Tulner, masterstudent Industrial and Applied Mathematics, hoeft niet lang na te denken over wat hij leuk vindt aan bridge. Om meer studenten het plezier te bieden dat hij nu al drie jaar uit dit kaartspel haalt, heeft Floris besloten een bridgecursus op te zetten.

Binnen drie jaar heeft Floris Tulner het geschopt van iemand die aan de keukentafel bridge leerde van zijn schoonouders, tot deelnemer aan de Europese Studenten Kampioenschappen Denksporten 2019 in Boedapest. De internationale 'atleet' denkt dat dat voor meer studenten is weggelegd, mits zij van kaartspellen houden en bereid zijn er echt tijd in te stoppen.

“Bridge is een spel waarbij je als een detective een vraagstuk moet trachten te ontrafelen. Je mist bepaalde informatie en daar moet je met codetaal, het bieden, zien achter te komen. Na het bieden probeer je het aantal slagen te maken dat je geboden hebt. Elk spel is interessant en elke keer leer je nieuwe dingen.”

Floris vindt bridge een eerlijk spel. "Je score wordt vergeleken met die van de andere spelers die met dezelfde kaarten spelen. Daarom houd je je kaarten ook altijd op je eigen stapeltje. Er wordt niet geschud, maar de set kaarten gaat naar andere spelers.” Het maakt dat je voor bridge wel bent aangewezen op een club en dat het niet vaak in de huiselijke kring wordt gespeeld.

Een bridgeclub heeft -enigszins voor de hand liggend- veelal oude leden. Floris heeft daar geen problemen mee: “Ik ben samen met mijn vriendin lid bij BC70 in Eindhoven en we worden daar en op toernooien altijd heel positief ontvangen. Bridgers zijn blij met jonge mensen. Ze beginnen soms over hun kleinkinderen, die van onze leeftijd zijn, maar liever wordt er over het spel gepraat.”

Spades

Wiskundestudent Floris was kaarten al wel gewend. “Bij GEWIS wordt vaak spades gespeeld en soms gerikt.” Hij werd eerder lid van de Nederlandse Bridgebond dan van een club. “Via de NBB konden we meedoen met jeugdtrainingen. Aansluitend daarop kwam het aanbod mee te doen aan de European Universities Mind Sports Championship 2019 in Boedapest. Er waren wel eisen: we moesten zelf een vierpersoons team samenstellen en minstens de helft daarvan moest van één universiteit komen. En we moesten een plan schrijven om bridge te promoten onder de jeugd. Fontysstudent Tim van den Essen en ik vormden een team met twee econometriestudentes van de Tilburg University.” Het bijbehorende plan was een bridgecursus te organiseren op beide universiteiten. In Tilburg loopt de training al, vertelt Floris.

De reis naar Hongarije afgelopen zomer werd een geweldige ervaring. “We werden benaderd als atleten en ik mocht als teamcaptain van het enige Nederlandse team zelfs de vlag dragen bij de openingsceremonie. Daar liepen we tussen zestien andere landen in een ruimte zo groot als de Blauwe Zaal. Er waren naast bridgers alleen schakers voor de denksportwedstrijden, geen Nederlandse trouwens. In drieënhalve dag hebben we wel tweehonderd bridgespellen gespeeld. Het was nogal intensief, maar ’s avonds werd het heel gezellig aan de bar.” Dat ze op een haar na onder het twee-na-laatste team eindigden, mocht de pret niet drukken.

Het plan om een bridgecursus te gaan geven moet nog worden uitgevoerd. Er is een trainer gevonden, Frank Peters, docent aan Fontys Hogescholen en clubgenoot van Floris. Nu de deelnemers nog. Heb jij interesse, mail dan naar Floris. Voor een bijdrage van 15 euro krijg je een lesboek en zes lessen. Plaats en tijdstip volgen nog. Waarschijnlijk worden het maandagavonden en start de cursus vanaf mei.