Tinder is maar op één ding uit

... en dat is geld verdienen. Dat was in een notendop de boodschap van Elisabeth Timmermans, postdoc aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, tijdens de lunchlezing ‘Love in times of Tinder’ die Studium Generale vandaag hield.

foto Brigit Span

Is dating-app Tinder er wel op uit om mensen een relatie te bezorgen? Elisabeth Timmermans betwijfelt het. Waar het algoritme van Tinder op uit is, is mensen zo snel mogelijk naar een betaalde functie van de app te krijgen. “Tinder wil ervoor zorgen dat gebruikers niet ontevreden zijn, maar ook niet te tevreden. Ze moeten blijven komen en swipen, maar eigenlijk nog net iets meer willen, zodat ze gaan betalen”, zegt de onderzoekster aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Timmermans bestudeert de invloed van sociale media en apps op relaties. Zo heeft ze onderzoek gedaan naar dating-app Tinder en schreef daar het boek ‘Liefde in tijden van Tinder’ over. In de volle Blauwe Zaal (zo’n 275 personen) begint ze haar praatje woensdagmiddag met een kleine poll onder de aanwezigen. Allereerst wordt gevraagd naar ieders relationele status.

De tweede vraag is of de aanwezigen op Tinder zitten. Slechts 10 procent antwoordt hier volmondig ja op, 15 procent geeft aan de app af en toe te gebruiken. Op de vraag of de toehoorders ooit een partner hebben gevonden via een dating-app, antwoordt 11 procent bevestigend. En 27 procent gelooft dat online dating werkt, tegen 58 procent die zegt dat het antwoord iets ingewikkelder is dan een simpel ja of nee.

Even wat cijfers: Tinder is in 2012 begonnen en had na vijf jaar zo’n drie miljoen gebruikers. Op Timmermans’ vraag wie betaalt voor Netflix, gaan zo’n beetje alle vingers omhoog in de Blauwe Zaal, maar op de vraag wie er betaalt voor Tinder, blijven de handen laag. Terwijl betalen voor het gebruik van Tinder juist datgene is waar het bedrijf op uit is.

Timmermans legt uit hoe Tinder geld binnenhaalt: via advertenties in bijvoorbeeld swipe-games, maar ook door persoonlijke gegevens te verkopen. “Ze zeggen natuurlijk dat ze dat niet doen, maar via sites als Cheaterbuster kun je er - betaald - achterkomen of je partner op Tinder zit.” En dan heb je natuurlijk nog de premium-modellen, waarbij je extra betaalt om bijvoorbeeld meer profielen te kunnen zien.

Dopamine shot

“Elke keer als je een like krijgt op Tinder, krijg je een dopamine-shot”, legt Timmermans uit. En dat fijne gevoel wil iedereen nog een keer ervaren, en nog een keer. En precies daar speelt het algoritme van de dating-app slim op in. Timmermans illustreert met een stok kaarten hoe mannen en vrouwen swipen op Tinder: “Mannen kiezen heel snel en swipen bijna alles snel naar rechts (= interesse). Dat mag je in twaalf uur tijd honderd keer doen, maar daarna moet je betalen om te mogen doorswipen.”

Vrouwen daarentegen zijn veel bedachtzamer, wikken en wegen, checken en slaan daarna aan het swipen. Zij willen juist vaak iemand terughalen die ze weg hebben geswipet. En ook daar komt de betaaloptie om de hoek met Tinder Plus.

Het onderzoek dat Timmermans uitvoerde, deed ze in 2017 onder 3.262 heteroseksuele gebruikers in Nederland. Ze vroeg de groep naar de reden waarom ze Tinder gebruiken. En daaruit kwamen - tot haar verrassing - niet een of twee, maar dertien redenen naar voren om de dating-app te openen.

Dating is gaming

Je zou zeggen dat ‘een relatie’ en ‘seks’ in de top drie zouden staan, maar niets is minder waar. ‘Tijdverdrijf en entertainment’ prijkt op de eerste plek. “Dating is gaming geworden met het swipen”, zo omschrijft Timmermans het. “Er zijn ook Tinder-drinkspelletjes ontstaan: als je bijvoorbeeld vijf profielfoto’s van vrouwen met een paard, of, de mannelijke tegenhanger: vijf mannen met een vis hebt gezien, moet je een shotje drinken.”

De tweede reden om Tinder te gebruiken, is ‘nieuwsgierigheid’, gevolgd door ‘socializen’ en ‘liefde’. Ook geeft het mensen een ego-boost, afleiding, social skills en, pas op plek elf van de dertien redenen: ‘casual sex’. Redenen genoeg om de app te gebruiken, maar op de vraag of Timmermans mensen zou aanraden om een relatie te zoeken via Tinder, antwoordt ze heel beslist: “Nee!”