Het CU/p-team. Foto | Judith van Gaal

Studenten willen papieren koffiebekers in de ban

De grote hoeveelheden papieren koffiebekers die dagelijks op de campus in de prullenbak belanden, is een groepje van vijf TU/e-studenten een doorn in het oog. Dit CU/p-team wil dit volgende week onder de aandacht brengen via de #Ibringmycup-challenge. Hun eerste en belangrijkste doel is bewustzijn creëren.

“De TU/e claimt een duurzame universiteit te zijn, maar dat zie je niet af aan de grote hoeveelheden papieren koffiebekertjes die dagelijks worden weggegooid.” Aan het woord is Anik Jacobsen, voorzitter van het CU/p-team - dat overigens nog geen officiële status aan de TU/e heeft. Met Paolo Berizzi, Núria Casals, Alex Neculai en Marc Lenz (studenten Data Science en Embedded Systems) probeert ze de mentaliteit binnen de TU/e te veranderen.

De teamleden zien het vaak genoeg op de campus: studenten die gedurende de dag steeds meer lege papieren koffiebekers op hun studieplek hebben staan, terwijl één koffiebeker voldoende zou zijn geweest als ze die zouden hergebruiken.

Herbruikbare beker winnen

Om studenten en medewerkers hiervan bewust te maken, hebben de teamleden de #Ibringmycup-challenge opgezet. Deze actie, die loopt van 3 tot 10 februari, moet TU/e’ers motiveren om hun eigen mok mee te nemen. Het team hangt posters op en zet de actie uit via zijn sociale media. Ook is er een winactie, waarbij studenten en medewerkers een herbruikbare beker kunnen winnen.

Het CU/p-team wil in de eerste plaats bewustzijn creëren. Na de actieweek willen de teamleden kijken hoe de afvalberg papieren bekers verder kan worden teruggebracht. Ze hebben inmiddels lijntjes uitgezet naar de verantwoordelijken voor het afvalbeleid aan de TU/e en ook de contacten met GO Green Office zijn gelegd. Die laatste groep startte in 2018 een vergelijkbaar initiatief door herbruikbare festivalbekers aan de TU/e te introduceren.

Overigens worden zowel de koffiebekers als de koffiedrab apart ingezameld aan de TU/e, zoals te lezen is in dit artikel dat Cursor onlangs publiceerde over afvalinzameling. Sinds 2016 doet koffieautomatenbedrijf Maas dat op verzoek van de TU/e. Koffiedrab komt nu in de afvalstroom met organisch materiaal. Het is goedkoper om te verwerken en kost de TU/e minder. De ingezamelde bekertjes gaan naar de papierverwerkende industrie, die er wc-papier van maakt.

De TU/e-afdeling Facility Services laat weten dat het aantal bekers dat is gebruikt van Maas uit de koffieautomaten in 2019 op 567.182 stuks lag.