Studentenverenigingen starten weer op

Niet meer lekker tegen elkaar hangen, wel eindelijk weer borrelen met elkaar. De bestuurders van studentenverenigingen E.S.C, Demos en SSRE zijn blij dat ze groen licht kregen om weer mondjesmaat open te gaan.

foto Niki Lupgens

Hidde Fokkelman, president van het Eindhovens Studenten Corps, is dolblij dat het E.S.C zijn leden weer mag verwelkomen. “Al op 10 maart zijn we dichtgegaan, na het zien van de eerste berichten van het RIVM. Drie dagen later kregen we van het College van Bestuur het dringende advies gesloten te blijven en nu er een versoepeling is, gaan we gelukkig weer voorzichtig beginnen”.

De drie Eindhovense studentengezelligheidsverenigingen hebben afgelopen twee weken intensief contact gehad met elkaar, de gemeente en de universiteit. Iedere vereniging leverde daarop een protocol in en heeft groen licht gekregen om haar sociëteit te heropenen per 1 juni.

Meetlint

“Het belangrijkst is de waarborging van de social distance”, zegt Fokkelman. “We verkeken ons erop hoe groot anderhalve meter is. Met een meetlint hebben we ontdekt dat we dertig mensen op de begane grond kunnen hebben. Iedereen moet via vaste looproutes naar zijn zitplaats.” Het pand aan de Ten Hagestraat heeft een voordeur waarachter een smalle gang de bezoekers in- en uitlaat. “Dat is lastig, maar dat gaat lukken omdat we de sociëteitscommissaris en de aanwezige bestuurders erop laten toezien dat mensen afstand houden in de gang.”

Omdat iedereen moet zitten, wil het E.S.C twaalf tafels gebruiken. Een deel daarvan is in alle spoed - en met veel plezier - in elkaar getimmerd. Niet twee, maar zes avonden is het E.S.C nu open, van 21.00-0.00 uur. De twaalf disputen (en een in oprichting) van het E.S.C hebben op basis van anciënniteit een avond gekozen. Ongebonden leden kunnen overdag terecht, mits ze een plekje op de reserveringsspreadsheet kunnen bemachtigen.

Terrasje pikken

Bij SSRE kunnen de leden “bijna als vanouds” weer terecht bij Eunaia. De naam van de sociëteit aan de Vestdijk betekent ‘veilige thuishaven’, een rol die SSRE met vreugde weer oppakt. “Onze plannen zijn goedgekeurd, waardoor we onze leden eindelijk weer wat afleiding en ontspanning kunnen bieden”, zegt Gideon Franken, praeses van SSRE. Het pand is groot genoeg om de afstand zonder problemen te kunnen bewaren en er zijn ook twee toegangen. “Je komt binnen door de voordeur en kunt via het binnenplein dat uitkomt uit op een bedrijventerreintje achter de Heuvelgalerie weer weg.”

“Overdag is ons terras open vanaf drie uur en mensen hoeven niet te reserveren. Er staan dertig stoelen en vol is vol. Leden kunnen zo aan komen lopen en na het beantwoorden van vragen over gezondheidsklachten en het desinfecteren van de handen met gel, die wij daar aanbieden, kunnen ze gaan zitten”, zegt Franken.

Het terras wordt om zeven uur ’s avonds gesloten en dan is er een half uur tijd vóór de avondgasten binnenkomen voor de twee borrelruimtes. De tien disputen reserveren een avond en een zaal en leveren drie dagen van tevoren een gastenlijst in. Om de ongebonden leden te ontvangen, is de sociëteit nu ook op zondagavond open.

Handig barsysteem

Buiten borrelen bij De Keizer is nu nog even geen optie voor de 250 Demos-leden. De sociëteit aan de Keizersgracht gaat vooralsnog alleen binnen open. “Als dat goed gaat, kijken we volgende week of we het terrein - dat we deels verhuren als parkeerplaats - kunnen inrichten als terras”, zegt president Niki Lupgens. “We hebben een uitgebreid plan voorgelegd aan de TU/e en de gemeente waarin te zien is hoe wij de coronamaatregelen in acht nemen. Dat plan is goedgekeurd”, zegt ze.

“Wat nu ook goed uitkomt, is dat we het online barsysteem, waarbij leden totaal contactloos kunnen betalen, maandag in gebruik hebben genomen. Dat verliep prima.” De Keizer gaat ook zes avonden per week open en de groeperingen (dispuut, jaarvereniging of jaarclub) krijgen anderhalve week van tevoren een uitnodiging per mail om een plaats te reserveren. Iedere avond heeft twee tijdsloten. “Als er nog ruimte overblijft, kunnen andere leden zich aanmelden via de webpagina van Demos.”

Lupgens is blij met de lichte versoepeling en vertrouwt erop dat het goed gaat. “Thuiswerken blijft bij ons voorlopig de norm, voor bestuur en commissies, maar in ieder geval kunnen onze leden binnen hun eigen geleding elkaar weer ontmoeten.”