Virtuele welkomstdag voor nieuwe TU/e-medewerkers

Tien keer per jaar vinden ze plaats: de fysieke welkomstdagen voor nieuwe medewerkers. Vanwege corona zijn die geschrapt en sinds het begin van de lockdown zijn er al 245 mensen begonnen aan de TU/e zonder zo’n welkomstmoment. Maar daar komt verandering in: een virtueel welkomprogramma in MS Teams is bijna gereed en nieuwe medewerkers kunnen daar spoedig een uitnodiging voor verwachten.

afbeelding Besjunior/Shutterstock

Starten in een nieuwe baan zonder op je werkplek te zijn geweest kan best raar zijn, zeker als je ook nog nieuw in Nederland bent. Daarom vonden DPO-medewerkers Willem van Hoorn en Femke Verheggen, samen met Lieke Thijssen van het CEC, dat er ten tijde van corona een alternatief moest komen voor de fysieke welkomstdagen. Al snel was de MS Teams-variant geboren. Een online plek waar allerlei praktische informatie te vinden is over de universiteit, haar communities en over Eindhoven en Nederland. Je kunt er ook alvast wat vragen stellen en met andere nieuwe medewerkers kletsen. En een extraatje dat normaal iets anders gaat: er is een Q&A met het College van Bestuur. Half juni en begin juli staan daar sessies voor gepland en nieuwe medewerkers krijgen automatisch een uitnodiging om daaraan deel te nemen.

“Met de welkomstdag heeft de universiteit drie doelen”, zegt Van Hoorn. “Mensen welkom doen voelen, praktische info geven en een eerste netwerk laten opbouwen”. Verheggen vult hem aan: “We willen mensen met open armen ontvangen. Ze laten zien dat we echt begrijpen dat ze een bijzondere start hebben. We hopen dat dit online welkom een eerste start is in het opbouwen van een netwerk binnen de TU/e.”

De welkomstdagen waar het hier over gaat, zijn TU/e-breed. Veel faculteiten en diensten hebben daarnaast ook nog hun eigen activiteiten. “De dagen zijn altijd in het Engels omdat Nederlandse en internationale medewerkers gemixt deelnemen. En dat blijft ook in de online versie zo”, weet Van Hoorn. Extra voordeel aan het feit dat de welkomstdag in MS Teams is? “Dat medewerkers meteen bekend raken met dat systeem, mochten ze dat nog niet zijn.”

Niet getreurd

Tijdens de fysieke welkomstdagen waren er ook altijd rondleidingen, bijvoorbeeld naar het studentensportcentrum (ook voor medewerkers!) en het Equipment and Prototype Centre. Dat laatste maakte sowieso altijd veel indruk. Maar nieuwe medewerkers hoeven niet te treuren: als de fysieke welkomstdagen weer kunnen, krijgen zij alsnog een uitnodiging om zo’n dag met die rondleidingen mee te maken en een kijkje in de keuken bij de verschillende labs en studententeams te nemen.