Bieb nieuwe stijl: Data Management and Library

TU/e’s Informatie Expertise Centrum krijgt een nieuwe naam en een nieuwe structuur. De dienst Data Management and Library (DML) zal zich richten op open science en het managen van data, maar blijft ook verantwoordelijk voor de bibliotheek en het archief. Er zullen drie nieuwe afdelingen worden ingericht. Het College van Bestuur keurde onlangs het beleidsplan van Merle Rodenburg, sinds 1 september directeur van IEC, goed.

“We zitten in een transitiefase van traditionele wetenschap naar open science”, zegt Merle Rodenburg, “en dat raakt het fundament van hoe een wetenschapper zijn werk doet.” Er moet wat haar betreft meer helderheid komen voor jonge wetenschappers over de manier waarop zij beoordeeld gaan worden. “Traditioneel werd het aantal publicaties in high impact journals geteld, tegenwoordig is het meer van belang dat de maatschappelijke impact wordt meegewogen. Maar hoe doe je dat? DML zal in samenwerking met Dienst Algemene Zaken en met input van wetenschappers zelf een open-science-programma starten. Daarin moeten we vaststellen hoe we open access beoordelen, hoe we de impact kunnen meten, hoe we wetenschappelijke data toegankelijk maken en wanneer we dat willen doen. Bovendien werken onze wetenschappers samen met bedrijven; hoe gaan we daar mee om? Best een complex geheel, waarin de TU/e haar eigen kleur moet ontdekken.”

Wetenschappelijke integriteit

De nieuwe naam Data Management and Library is nog onder voorbehoud, want de universiteitsraad en de Raad van Toezicht moeten nog akkoord gaan - maar de visie is vastgesteld. Rodenburg schreef in haar net goedgekeurde beleidsplan dat DML drie afdelingen krijgt. Dat zijn Library & Open Science, waar bovenstaande kwesties worden aangepakt, en Research Data Management en General Data Management. “Als je wetenschappelijke data goed conserveert, het tien jaar leesbaar en vindbaar houdt, dan kun je de kans op affaires als die met de Tilburgse hoogleraar Diederik Stapel minimaliseren. Als er dan toch een schandaal komt, kun je snel actie ondernemen omdat alle data nog bruikbaar is.”

Research Data Management (RDM) zal ook de reproduceerbaarheid van wetenschappelijk onderzoek ten goede komen, stelt Rodenburg, zelf in 2012 afgestudeerd bij Bouwkunde. “Het bewaren van data is voor wetenschappers zó belangrijk, maar tegelijk het meest frustrerende van hun werk. We willen wel automatiseren en veel ballast voor wetenschappers wegnemen, maar we willen nog liever promovendi vanaf dag 1 opleiden om op een gestructureerde manier hun data op te slaan. Zoals ik het zie, kan dat in de vorm van cursussen. In mijn ideale wereld zouden die vervolgens ook aan master- en bachelorstudenten worden gegeven.” Door in samenwerking met Information Management & Services een goede infrastructuur te bieden, wil RDM het risico op cyberaanvallen, zoals afgelopen december in Maastricht, minimaliseren.

Data-steward

De volgende stap is om zoveel mogelijk data openbaar beschikbaar te maken voor optimale samenwerking tussen universiteiten. Dat eisen funders als de Europese Commissie en NWO ook. Het is een internationale zoektocht waarin Nederland volgens Rodenburg voorop loopt. “Aan de TU/e zijn we data-stewards aan het werven - mensen die zelf promotieonderzoek hebben gedaan, maar niet verder gaan in de wetenschap. Als ervaringsdeskundigen moeten die onderzoekers gaan ondersteunen. Er zijn er nu twee voor de hele TU/e, maar dat aantal moet worden uitgebreid naar één data-steward per faculteit.”

De administratieve organisatie van de TU/e wil Rodenburg onderbrengen bij General Data Management (GDM). “We richtten ons voorheen vooral op het archiveren van documenten, maar kunnen nu doorontwikkelen op data-opslag.” Daar zijn nog veel verbeterpuntjes, weet Rodenburg vanuit haar vorige functie als hoofd Business Intelligence Cluster. “We moeten met een nieuwe blik kijken naar onze bedrijfsvoering. De data van alle studenten, medewerkers, financiën, salarissen, ruimtes et cetera moeten gekoppeld worden om datagedreven beslissingen te kunnen nemen. Er is nu een data governance team opgezet dat om te beginnen de top-5 van moeilijke gevallen inventariseerde; denk aan definitiekwesties en spelfouten in data. Op den duur zal dit team ook cursussen aanbieden aan de administrateurs van de diverse afdelingen van deze almaar groeiende onderwijsinstelling.”

Krimp en vergrijzing

Rodenburg heeft veel vertrouwen in de uitgestippelde koers, die ze “inhoudelijk een logische doorontwikkeling van het IEC” noemt. Ze ziet wel een uitdaging in de bemensing. “IEC is de dienst die het meest gekrompen is en tegelijk een vergrijsd personeelsbestand heeft. Het huidige personeel is heel loyaal en heeft zeer veel ervaring in het vakgebied, maar zal over een tijd met pensioen gaan. We redden het alleen door goed samen te werken. Wat dat betreft zitten we hier in ‘de kelder’ van MetaForum ook niet op de beste plek. We moeten hier van dit eiland komen en naast de diensten gaan zitten. Het vergt nog een hele organisatie om onze inhoudelijke doelen te bereiken.”