SPAR in Luna korter open

Terwijl de meeste supermarkten hun hamsterende clientèle maar moeizaam kunnen bijbenen, is vanwege de sluiting van de TU/e de omzet bij de SPAR university op de campus juist teruggelopen. Het filiaal in Flux is gesloten, maar de winkel in Luna is vooralsnog wel open, zij het dat de openingstijden minder ruim zijn dan voorheen - momenteel kun je daar van 10 tot 18 uur terecht. De keten is een initiatief begonnen om hun medewerkers en collega’s uit de horeca in te zetten in bijvoorbeeld ziekenhuizen.

Doordat er buiten de bewoners van Luna en Aurora nog nauwelijks studenten en medewerkers op de campus aanwezig zijn, is het bijzonder rustig in de SPAR in Luna. Die winkel blijft open zolang dat nog toegestaan is, laat Erwin Binneveld van SPAR university weten. Pas als de TU/e of de overheid anders beslist, gaat de winkel wat hem betreft dicht. “We hanteren wel nieuwe openingstijden, die te raadplegen zijn via onze app of de website”, aldus de Chief Grow Officer. Per week zal worden bekeken of de openingstijden worden aangepast.

Operationeel zijn er geen problemen, stelt Binneveld. “De omzet is echter dermate laag dat we, rekening houdend met voedselverspilling, terughoudend bestellen. Het kan daardoor leger zijn en ogen dan normaal.”

Vrienden tegen corona

SPAR university heeft buiten de TU/e nog acht vestigingen op campussen in onder meer Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft en Nijmegen. Net als het filiaal in Flux zijn er ook daar al enkele van gesloten. Het ligt voor de hand dat meer vestigingen dicht gaan, vertelt Kyra van Elswijk, Chief Digital Officer bij de keten. “Met name op de terreinen zonder bewoners.”

Volgens haar zijn aan elk filiaal zo’n acht tot tien mensen verbonden, deels studenten die bij SPAR university hun bijbaan hebben, maar ook vaste medewerkers. “Die zitten nu dus deels al thuis, en dat geldt natuurlijk ook voor veel collega’s uit andere branches zoals de horeca. Daarom zijn we maandag een platform gestart, Vrienden tegen corona, om te kijken of deze mensen iets kunnen betekenen voor de sectoren waar hulp nu juist hard nodig is.”

Ze denkt daarbij met name aan de zorg. “Daar hebben ze het nu natuurlijk erg druk en zijn ze zich aan het voorbereiden op een beddentekort. Daarbij kunnen ze extra handjes gebruiken voor het aanvoeren van materieel en voedsel, voor schoonmaak en het opbouwen van extra faciliteiten.” Via onder meer Linkedin kunnen bedrijven en instellingen die handjes over hebben, in contact komen met organisaties met behoefte aan hulp. Van Elswijk hoopt dat dit met wat extra publiciteit snel tot concrete resultaten zal leiden. “Het payrollbedrijf waarbij we aangesloten zijn, gaat dit ook verspreiden onder hun opdrachtgevers, dus we hopen snel aanmeldingen binnen te krijgen.”