Boeken lenen nog steeds mogelijk

Dat het onderwijs compleet online is, wil niet zeggen dat er geen papieren boeken meer nodig zijn. Het is niet mogelijk om die zelf te zoeken in TU/e’s bibliotheek, maar het Informatie Expertise Centrum (binnenkort verder onder de nieuwe naam Data Management & Library) leent nog graag boeken uit. En ze zorgt er ook - nog steeds - voor dat papieren brieven in digitale mailboxen komen.

foto Privécollectie Claire Vereecken

In MetaForum zijn vanwege de coronacrisis zo min mogelijk mensen aanwezig. Wel zit er iedere dag iemand achter de balie bij de bibliotheek. Boeken uitlenen is een van de twee taken die Data Management & Library blijft uitoefenen zolang de TU/e in bedrijf blijft. Merle Rodenburg, directeur DML, noemt het aanleveren van informatie én het digitaliseren van de post twee bedrijfskritische processen.

Post

“We waren al gewend om de post die aan de TU/e bezorgd wordt, te digitaliseren. Alle enveloppen, met uitzondering van vertrouwelijke post zoals geadresseerd aan vertrouwenscommissies en U-raadsleden, maakten we open, scanden we en e-mailden we. Vanwege de uitzonderlijke situatie die corona veroorzaakt, digitaliseren we nu ook de persoonlijke post. We willen voorkomen dat belangrijke post blijft liggen en daarom maken we tijdelijk een uitzondering op de bestaande regels”, zegt Rodenburg.

Er komen drie dagen per week mensen van het scan-team in vaste duo’s naar MetaForum voor de klus. Postpakketten blijven opgeslagen bij Waste Management & Logistics, de plek waar post altijd wordt bezorgd. “In eerste instantie is het werk voor het team toegenomen”, zegt Rodenburg, maar ze verwacht dat het weer zal afnemen.

Lenen

Studenten en medewerkers kunnen nog altijd een beroep doen op het lenen van boeken. Het is een geluk dat we een technische universiteit zijn, vindt Rodenburg. “Veel informatie is al digitaal. We hebben vijfennegentig procent van de tijdschriften in digitale vorm. Enkele faculteiten gebruiken nog analoge boeken, dan moet je denken aan Bouwkunde, Industrial Design en Industrial Engineering & Innovation Sciences. Het verschilt per wetenschapper.” Wie een boek wil komen lenen, vraagt dit boek aan via de mail en zal zich voor het ophalen moeten melden bij de receptie van Atlas.

Achter de schermen hebben universiteitsbibliotheken wereldwijd een oproep gedaan aan uitgevers om digitale boeken ruimer toegankelijk te maken tijdens de crisis, dat wil zeggen: minder duur en met minder strikte voorwaarden voor het gebruik. Rodenburg: “Voorwaarden kunnen zijn dat maar twee personen een boek mogen inkijken voordat je weer betaalt. Het begint nu te komen dat uitgevers soepeler worden.”

Magazijn

Ondertussen wordt het magazijn in de kelder van Atlas gevuld met materiaal dat ruim vijf jaar buiten de campus opgeslagen was ten tijde van de transformatie van Hoofdgebouw naar Atlas. “Dat gebeurt door een externe partij die daar, in overleg met het crisisteam van de TU/e, haar eigen beslissing in neemt. Net als de onderhoudswerkzaamheden op de campus gaat dat nog door, tenzij het crisisteam anders besluit.”