TUe innovation Space lanceert platform voor aanpak coronavirus

TU/e innovation Space heeft zojuist een platform in de lucht gebracht waarmee de TU/e een makelaarsrol gaat oppakken en de binnenwereld van de TU/e - vooral studenten en studententeams - wil gaan koppelen aan de buitenwereld. Het gaat hierbij om de aanpak van corona-gerelateerde vraagstukken die leven binnen de gezondheidszorg en bij het bedrijfsleven. De naam van platform luidt ‘TU/e against COVID-19’ en de eerste initiatieven zijn er al, aldus Alfons Bruekers, managing director van innoSpace.

archieffoto Cursor

Eind vorige week kwam volgens Bruekers de wens van het College van Bestuur om een platform op te zetten dat de binnenwereld van de TU/e gaat koppelen aan de buitenwereld, waar op dit moment allerlei vraagstukken en verzoeken liggen die moeten bijdragen aan de bestrijding van de coronacrisis. “In een razend tempo is begonnen met de ontwikkeling van dat platform, dat de naam ‘TU/e against COVID-19’ draagt”, aldus Bruekers.

Individuele studenten en vooral ook de studententeams, waarbij de activiteiten nu noodgedwongen op een laag pitje staan, worden opgeroepen zich aan te melden op het platform, en daar kenbaar te maken waarvoor ze inzetbaar kunnen zijn. “Ze zullen ondersteuning krijgen vanuit de wetenschappelijke staf. En we zullen daarvoor ook een beroep doen op onze alumni”, aldus Bruekers.

Die inzetbaarheid kan van alles zijn, “van het schrijven van software tot het goed kunnen prototypen”, zegt Bruekers. “De buitenwereld, en denk daarbij vooral aan de gezondheidszorg en het bedrijfsleven, dat op velerlei manieren bezig is om bij te dragen aan een oplossing, kan kijken wat aansluit bij hun vraag en behoefte. Daar wil innoSpace nadrukkelijk een makelaarsrol bij vervullen. Maar we gaan verder, we willen die vraagstukken transformeren tot challenges, waar studenten mee aan de slag kunnen.”

Core business

“Met de uitbraak van het coronavirus en de invoering van maatregelen door ons bestuur, zoals het nagenoeg sluiten van de universiteit, is ook innoSpace in Matrix zwaar getroffen”, vertelt Bruekers. “Voor ons groepswerk met interdisciplinaire activiteiten als 'hands on' vervaardiging, prototyping, technische ondersteuning en werkplaatsjes en persoonlijke 'live' coaching - onze core business - is het coronavirus een forse spelbreker. Tegelijkertijd staan wij voor Challenge Based Learning en met dit coronavirus hebben we natuurlijk een challenge van formaat in de schoot geworpen gekregen. Daarbij is het mooi om te zien hoe snel en adaptief onze medewerkers, en vooral ook de studenten, zijn in het aanpassen van hun werkzaamheden. Maar dat zijn we ook aan onze stand verplicht. Fysiek zit gebouw Matrix dan op slot, maar mentaal loopt het meeste door.”

Fruit Punch

Bruekers is trots te kunnen melden dat er inmiddels al een aantal projecten vanuit innoSpace gestart is. En verder worden al bestaande initiatieven gepromoot. Zoals van de faculteit Biomedische Technologie, rond inhalators voor kinderen met een longaandoening die (vermoedelijk) besmet zijn met het coronavirus, of van Fruit Punch AI dat al gestart was met een challenge die moet leiden tot de ontwikkeling van een predictiemodel. Met als doel dat dit model onder meer voorspellingen kan doen over de maximale belasting van het zorgsysteem. Ook is er contact met het Maxima Medisch Centrum over het ontwikkelen van een chatapplicatie speciaal voor ziekenhuismedewerkers.

Volgens Bruekers is het mooi om te zien dat in elke crisistijd mensen opvallen door hun pro-activiteit en veerkracht. “Echt iets om trots op te zijn. Ik ben er van overtuigd dat we, hoewel dit natuurlijk allemaal niet zo bedoeld, gewenst noch geregisseerd was, uit deze situatie een paar praktische en mentale dingen gaan overhouden, die onze universiteit nog beter maken dan zij al was.”