U-raadsvergadering wordt schriftelijk afgehandeld

Voor het eerst wordt vandaag de vergadering van de universiteitsraad met het College van Bestuur schriftelijk behandeld. Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen, aldus U-raadsvoorzitter Trees Klaver. Transparantie blijft daarbij volgens haar de leidraad, dus wordt ook de schriftelijke uitwisseling van vragen en antwoorden tussen de raad en bestuur voor iedereen inzichtelijk gemaakt. Vandaag staat onder meer het Masterplan 2040 voor de TU/e-campus op de agenda.

illustratie Shutterstock

Deze maandagmiddag kan er natuurlijk geen sprake van zijn dat de achttien leden van de U-raad en de leden van het College van Bestuur elkaar treffen in de Promotiezaal in Atlas. Laat staan alle beleidsmedewerkers en adviseurs van de diensten en de leden van de twee studentengroeperingen, waar er doorgaans ook een aantal van aanwezig zijn. Volgens U-raadsvoorzitter Trees Klaver gaat het dan al snel om zo’n veertig personen.

Improviseren

Dat betekent improviseren, want beleidszaken gaan nog steeds door. De medezeggenschap moet naar de stukken kijken en moet op bepaalde plannen en voorstellen van het CvB advies of instemming afgeven. Gelukkig is er online veel mogelijk om het CvB en de U-raad toch met elkaar in dialoog te brengen, aldus Klaver.

Alle openbare stukken die bij elke U-raadsvergadering aan bod komen, zijn al sinds jaar en dag via intranet in te zien voor medewerkers en studenten van de universiteit. Klaver: “Maar ook alle vragen die door de U-raadsleden gesteld zijn over de onderwerpen die vandaag op de agenda staan, en de antwoorden die daarop ontvangen zijn, worden online geplaatst. Dat is iets waar de U-raad overigens al een tijd mee bezig is. We doen dat altijd al zo nauwgezet mogelijk, maar deze keer heeft het onze extra aandacht omdat face-to-face discussiëren nu niet kan.”

Om de leden van het CvB en hun medewerkers in deze hectische periode zo min mogelijk te belasten, hebben de voorzitters van de dertien raadscommissies, die binnen de U-raad specifieke deelonderwerpen onder hun hoede hebben, alle vragen nog eens extra onder de loep genomen, zegt Klaver. “Omdat die commissies beter zijn ingevoerd in bepaalde zaken, weten ze meer en kunnen de voorzitters sommige vragen al zelf beantwoorden. Dat scheelt weer extra werk voor het CvB”, zegt Klaver.

Masterplan TU/e-campus 2040

Op de agenda van de U-raadsvergadering van vandaag staan enkele interessante onderwerpen, zoals de conceptplannen die het CvB heeft voor de verdere ontwikkeling van de TU/e-campus tot 2040. Het CvB dringt er in een extra toelichting bij de raadsleden op aan daar vandaag instemming voor te krijgen, ‘want het is een cruciaal gesprekstuk en vormt onder meer de ruimtelijke basis om de nodige stappen te zetten om de studentenhuisvesting (twee extra woontorens met daar tussenin een studentendorpje, red.) te kunnen ontwikkelen en realiseren, in eerste instantie met de gemeente Eindhoven’.

Volgens de toelichting moet nog via juridische procedures van de gemeente toestemming worden verkregen om deze woonfunctie te mogen realiseren. Uitstel zou als consequentie kunnen hebben dat de start van de ontwikkel- en realisatieprocedure opschuift tot minimaal na het zomerreces.

Studeren+

Ook komt het beleids- en implementatieplan Studeren+ aan bod, waarin verbeteringen voor studenten met een functiebeperking worden voorgesteld. Het doel daarvan is om een positieve bijdrage te leveren aan toegankelijk en inclusief onderwijs voor alle studenten. Er worden onder meer voorstellen in gedaan om de communicatie te verbeteren en om binnen iedere faculteit een aandachtsfunctionaris aan te stellen. Ook toetsing en examinering voor deze groep studenten heeft de aandacht.

De geplande pilot met prikkelarme ruimtes tijdens tentamens kan nu vanzelfsprekend nog geen doorgang vinden, maar zal later worden opgepakt. Het is de bedoeling dat dit jaar al een deel van de maatregelen wordt geïmplementeerd en de andere voorstellen moeten uiteindelijk allemaal in 2025 zijn doorgevoerd. Cursor brengt binnenkort een uitgebreider artikel over dit onderwerp.

U-raadsvoorzitter Klaver zegt dat de komende periode, zolang fysieke bijeenkomsten nog niet mogelijk zijn, de U-raadsleden en het bestuur samen gaan bekijken hoe het medezeggenschapsproces zo goed mogelijk ingericht kan worden.