Stel je vragen live aan het College van Bestuur

Tijdens zijn EU-periode in Brussel had collegevoorzitter Robert-Jan Smits een vast uurtje in de week waarop medewerkers bij hem binnen konden lopen met vragen of initiatieven. Die intentie heeft volgens hem ook de Vraag & Antwoord-sessie van donderdag 14 mei van 13.00 tot 14.00 uur. Het voltallige CvB beantwoordt tijdens een Teams-meeting live de vragen van studenten en medewerkers. Je moet je er wel vooraf voor aanmelden.

foto Angeline Swinkels

Stadhuisoverleg noemt Robert-Jan Smits het. De mogelijkheid voor burgers om eens per week vragen voor te leggen aan gemeentelijke instanties en bestuurders, of om aan hen ideeën en initiatieven voor te dragen. “De lunchsessies die het CvB de afgelopen jaren binnen de TU/e heeft gehouden, onder meer om terugkoppeling te krijgen op onze Visie 2030, liggen wel in lijn daarmee. We waren net van plan om daar weer een reeks van op te zetten, maar door de huidige omstandigheden konden die vanzelfsprekend niet doorgaan.”

Daarom houdt het CvB donderdagmiddag 14 mei van 13.00 tot 14.00 uur een live Vraag & Antwoord-sessie in Teams, waarin studenten en medewerkers direct hun vragen aan het bestuur kunnen voorleggen. Smits: “Het is voor ons nuttig dat op deze manier te doen, zonder dat er allerlei hiërarchische schakels tussen zitten. Want in dat proces kan er van alles verloren gaan. Ik verwacht dat wij ook zullen merken dat niet alles wat we besluiten en vervolgens uitdragen, voor iedereen meteen even duidelijk is. Daar kunnen wij dus ook weer van leren.”

Coronacrisis

Smits begrijpt dat de eerste sessie van donderdag vooral zal draaien om vragen rondom de coronacrisis en de maatregelen die de TU/e daarvoor heeft moeten nemen. “Ook verwacht ik dat veel mensen meer duidelijkheid willen over wat de toekomst gaat brengen. Blijft na de zomervakantie al het onderwijs online, wat is er dan nog wel mogelijk op de campus, komen internationale studenten nog wel naar Eindhoven? Voor ons sowieso een goede graadmeter om snel te weten te komen wat er binnen onze gemeenschap leeft aan vragen.”

Alle input die de bijeenkomst oplevert, wordt serieus bekeken, belooft Smits. “Wat niet wil zeggen dat we ook overal mee aan slag gaan, of dat we zaken die worden voorgesteld, ook gaan uitvoeren. Dat hangt op dit moment af van heel veel verschillende factoren. Maar binnen enkele dagen moeten mensen van ons wel een reactie hebben ontvangen op een vraag of een voorstel, waar we tijdens de sessie zelf nog geen antwoord op hadden.”

Op basis van hoe de sessie donderdag verloopt, bepaalt het CvB wanneer de volgende zal gaan plaatsvinden. Smits denkt wel dat zo’n livesessie ook na de coronacrisis een goed middel kan zijn om snel en vrij direct met de gemeenschap over belangrijke beleidszaken van gedachten te wisselen.

De eerste Vraag & Antwoord-sessie met het CvB staat gepland voor donderdag 14 mei van 13.00 tot 14.00 uur. Mocht je eraan willen deelnemen, stuur dan een mail aan strategy@tue.nl. Je wordt dan uitgenodigd om de Teams-meeting bij te wonen. Je kunt tijdens de meeting je vragen stellen via de chat. Het staat iedereen vrij te vragen wat hij of zij wil. Wetenschapsvoorlichter Barry Fitzgerald en Cursor-hoofdredacteur Han Konings modereren de sessie.