stunningart / shutterstock

Keuzegids Universiteiten op herhaling

Grote verschuivingen zijn niet te bespeuren in de nieuwe Keuzegids Universiteiten. Op grond van voornamelijk oude scores krijgt Wageningen nog steeds de hoogste waardering. De TU/e krijgt met 59 punten dezelfde score als Leiden, Delft en Groningen. Alleen de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam doen het slechter.

afbeelding stunningart / shutterstock

Dit voorjaar ging de Nationale Studenten Enquête (NSE) niet door vanwege de coronacrisis. Dat heeft gevolgen voor de Keuzegids Universiteiten, die voor zijn vandaag verschenen nieuwe editie oude studentenoordelen moest gebruiken.

Maar wat zeggen die oude oordelen nog, nu alle universiteiten bliksemsnel de omslag moesten maken naar goeddeels online onderwijs? De opleidingen zien er totaal anders uit dan voorheen. Zelfs de vernieuwde cijfers over het studiesucces (hoe snel behalen studenten hun diploma?) zijn misschien al achterhaald. Het is nog afwachten wat voor gevolgen de coronacrisis op de doorstroom en het afstuderen van studenten heeft.

Zekerheid

Wel heeft de redactie, gezien de coronacrisis, gekeken welke opleidingen de meeste ‘zekerheid’ bieden. Er is een top vijf van opleidingen met hoog studiesucces en goede perspectieven op de arbeidsmarkt – al zou daar door corona ook het nodige in kunnen veranderen. Tandheelkunde en international business staan op één en twee.

Daarnaast bieden de aan de TU/e aangeboden opleidingen 'bedrijfskunde' en 'scheikunde en scheikundige technologie' volgens de Keuzegids veel zekerheid. Er is ook een top vijf van slechtste scores. Kunstgeschiedenis, archeologie en filosofie staan erin, maar opvallend genoeg ook politicologie en internationaal & Europees recht.

Veranderingen

Overigens zijn de oordelen van kwaliteitskeurmeester NVAO uit de gids verdwenen. Sinds 1 januari deelt die alleen nog voldoendes en onvoldoendes uit. De opleidingsoordelen ‘goed’ en ‘excellent’ zijn vervallen, tot verdriet van onder anderen de toenmalige Keuzegidsredactie, want de NVAO-oordelen bieden nu geen onderscheid meer. Omdat de redactie er daarnaast voor heeft gekozen om de rendementscijfers zwaarder te laten wegen, zijn er ook per opleiding wel wat verschillen met vorig jaar.

De TU/e-opleidingen Electrical Engineering en Biomedical Engineering, die vorig jaar sterk gedaald waren, verliezen door de aangepaste beoordelingscriteria nog wat extra punten en komen uit op respectievelijk 48 en 51. Dat zijn de laagste scores van de TU/e. De toppers zijn wederom Chemical Engineering & Chemistry (CE&C, 73 punten) en Applied Physics (71). Tellen we de scheikundeopleiding in Utrecht mee als concurrent voor CE&C, dan blijkt dit jaar Industrial Design met 61 punten de enige Eindhovense opleiding die hoger scoort dan de landelijke concurrentie.

De twee universiteitenrankings (klassieke universiteiten en overige universiteiten) blijven grosso modo gelijk. Wageningen leidt overall en van de brede universiteiten scoort Nijmegen het hoogst. En net als vorig jaar eindigen de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam onderaan.

Voor wat het waard is.

Brede, klassieke universiteiten

Nijmegen RU 63,5
Amsterdam VU 61,5
Utrecht UU 60,5
Groningen RUG 59
Leiden/Den Haag UL 59
Amsterdam UvA 53

Overige universiteiten

Wageningen WUR 73
Enschede UT 68,5
Open Universiteit 67
Maastricht UM 64,5
Tilburg TiU 63,5
Delft TUD 59
Eindhoven TU/e 59
Rotterdam EUR 53,5

Bron: Keuzegids Universiteiten 2021. De maximale score is 100 punten.