Mondkapjesplicht in universiteitsgebouwen: mag dat?

Ja, dat mag. Vanaf 19 oktober geldt een mondkapjesplicht in de TU/e-gebouwen als je je verplaatst. De TU/e rekent op de medewerking van eenieder, maar als mensen zich ook na waarschuwingen niet houden aan de nieuwe regel, is het College van Bestuur bevoegd sancties op te leggen.

Dat lijkt voorlopig niet nodig. Een korte rondgang over de campus maandag - en dan met name in de gebouwen - leert dat iedereen zich al keurig aan de nieuwe regel houdt. Corine Spoor, programmamanager corona, geeft aan dat de nieuwe maatregel afgelopen donderdag 15 oktober via de nieuwsbrief van het College van Bestuur is gecommuniceerd aan alle studenten en medewerkers. "Daarnaast worden er op dit moment op alle logische plaatsen posters opgehangen”, aldus Spoor.

Het kan medewerkers en studenten dus bijna niet ontgaan zijn, maar wie desondanks zonder mondkapje loopt, zal er volgens Spoor eerst vriendelijk aan herinnerd worden een kapje op te zetten. Wel zal er actief gehandhaafd worden als mensen weigeren. “We gaan uit van het positieve gegeven dat alle medewerkers, studenten en derden zich zullen houden aan de geldende maatregelen om zo ons fysieke onderwijs en onderzoek op een veilige en verantwoorde manier te kunnen continueren. Iedereen mag anderen aanspreken op zijn of haar gedrag en op het niet naleven van een maatregel, bijvoorbeeld het houden van anderhalve meter afstand of het dragen van een mondkapje.”

Sancties

Ook worden (tijdelijk) extra corona-coaches en security-hosts ingezet voor het handhaven van de maatregelen. "Tegen mensen die hun gedrag niet willen aanpassen en die hardnekkig weigeren een mondkapje te dragen tijdens verplaatsingen, zullen die in zo’n geval ook optreden”, zegt Spoor. “Bij het niet naleven van de anderhalve-meter-maatregel en/of de mondkapjesplicht is het College van Bestuur of de door het CvB aangewezen gebouwenbeheerder op grond van de TU/e-regeling 'Gebruik universitaire gebouwen, terreinen en andere voorzieningen' bevoegd om eventueel sancties op te leggen. Bijvoorbeeld door het geven van een officiële waarschuwing of door iemand de toegang tot het gebouw voor een bepaalde periode te ontzeggen.”

Op veel plekken worden mondkapjes geadviseerd, maar niet verplicht gesteld. Waarom heeft de universiteit wel voor het laatste gekozen? Spoor: “De TU/e geniet nu nog het privilege dat de recente strengere maatregelen het hoger onderwijs ontzien. Het CvB wil daar waar het kan passende maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat er geen volledige lockdown komt, zodat onderwijs en onderzoek zo veel als mogelijk binnen de maatregelen door kunnen gaan.”